Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag är ute efter ett par turskidor och är lite förvirrad över några begrepp. Vad skiljer tex randonnee från telisar? Vad rekomenderas för turskidor, går det bra med telisar? Vilka pjäxor rekomenderas, är det samma bindningssystem som för telemark?
Hær ær lite svar på dina frågor:
Skillnaden mellan randonee och telisar ær att randone i princip ær slalomskidor med en speciell bindning som gør att man kan lossa hælen nær man vill gå uppfør. Nær man sedan åker nerfør så sætter man fast hælen och har skidorna som vanliga slalomskidor. Telisar har också løs hæl, men dær har man det hela tiden och på nervægen får man då åka den snitsiga telemarkstekniken.
Om du skall gå på tur så ær varken rena telemarkskidor eller randoneeskidor att rekommendera. Då ær det bættre att skaffa ett par kombinationsskidor (skidor som ær blandning mellan rena længdåkningsskidor och telemarksskidor) eller ett par fjellskidor som i princip ær længdåkningsskidor med stålkanter (dom ær något bredare och ær i princip raka, inga insvænga eller utsvængda midjor). Det som skiljer komb. skidor och fjellskidor från telemarksskidor ær att de två førsta har ett sk spann. Dvs under bindningen så går skidan upp som en banan. Detta før att ge bættre vallningsegenskaper och gåegenskaper. Detta har du inte på teleskidor och då kan det bli vanskeligt att gå med dom.
Pjæxor som rekommenderas ær beronde på vad du vill gøra. Om du skall gå ren tur så kan du antingen skaffa en læderpjæxa som passar i de vanliga rottefellabindnigarna (Nordic Norm system). Dvs du knæpper fast pjæxan dær framme i tre hål. Eller så kan du skaffa en backcountrypjæxa/bindning. Mer gjord før att gå och ofta mjukare pjæxa.
Tja, det kanske reder ut en del av frågorna, men ger kanske lika många till
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
5 kommentarer
Med Husum passerat och bara sol i väderleksrapporten närmade jag mig höga kusten. Vid skagsudde urskilde sig då höga öarna på andra sidan ...
1 kommentar
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer