Turskida för ospårat/djupsnö. Salomon xadv 89???

Har för tillfället Fischer E99 som jag kört två vintrar med och dom fungerar riktigt bra på skoterled och när det är upp till 10cm lössnö.. Ofta hemma i Västmanland åker jag på myrar,skoterspår och grusvägar och de är väl de dom duger till...

Har stuga i Karesuando trakten och hade med mina Fischer E99 förra vintern när jag skulle ut och pimpla.. de blev mest svordomar och utbrott när de va upp mot 40-50cm lössnö...

Nu har jag letat bredare skidor och hittat Salomon xadv 89. 8,9cm breda 192cm långa vallningsfria..

Kan detta va passande skidor för djupsö men som fungerar på skoterled oxå?
 
Tyvärr kommer du att få precis samma problem med de skidor du beskriver.
Ska du ha en skida som går bra i djupsnö är förutsättningen att de är långa och att spetsen sticker upp ganska högt.
Tegsnäs eller Östergrenar (träskidans RR) är de bästa som jag ser det. Nackdelen kan ju vara att de är träskidor som har en tendens att "klabba" när det är töföre. Tegsnäs finns ju även i någon plastvariant.
Jag har både ett par tegsnäs 8 1/2 fot och ett par Fischer Crown 109. Det är en himmelsvid skillnad. Skulle inte falla mig in att ta "fjällskidorna" i vinterskogen.

/Gällivare-bo
 
Precis som Håkan skriver behövs det yta om ekipaget skall flyta ovanpå lössnön. Intet kan ersätta ytan, fråga någon skogsskidemakare om vad de rekommenderar till höstföre och din vikt med det du vill bära, fiskegrejor, fikapaket, pall och extrakläder. Jägare brukar vilja ha några dm2 skidor till.
go tur
 
Tegsnäs finns med rödsula. Rekommenderas! Funkar nära nog alltid. Klabbföret är ett minne blott.
Ju längre och bredare du orkar hantera desto bättre. 192 cm är definitivt för kort.
 
Har provat Edsbyn hunter som är 170 långa och 11 breda,dom fungerade hyfsat i skogen men dom va helt värdelösa på packad skoterled för dom va så ostabila åt sidorna pga bredden o ingen stålkant..

Salomon Xadv 89 bordet väl ha samma nära bärighet som Edsbyn hunter?

Grejen är att jag vill ha vallningsfria/underhållsfria skidor så jag bara kan dra ut utan att tänka på valla när andan faller på..

Dvs behöver inte skidor som fungerar klockrent i djupsnö för oftast går de skoterspår i närheten så de blir kanske 1-2 km i värsta fall i djupsnö...
 
Jag har själv ett par 8 fot Tegsnäsare med 75 mm bredd. Tycker de fungerar bra under de förhållanden du beskriver. Rödsula! Har iofs inte provat så mkt annat.
 
Jag har själv ett par 8 fot Tegsnäsare med 75 mm bredd. Tycker de fungerar bra under de förhållanden du beskriver. Rödsula! Har iofs inte provat så mkt annat.

Hur är dessa på packad skoterled?
Är ute efter en allround skida för både skoterled och endel djupsnö..
Är bara en vecka el två under vintern i Karesuando där av behov av en turskida som behöver klara av en del djupsnö.. Hur är Tegnäsare utför? Händer att de kan gå brant utför på skoterlederna oxå..


Är Tegnäs den bästa allround skidan om man behöver hyfsade egenskaper både i packad skoterled och djupsnö?
 
Åsnes Combat Nato

Hej!
Vill du ha en skida som funkar för skoterspår, lössnö och isig skråterräng, (men är för breda för vanliga skidspår). Kolla på Åsnes Combat Nato. Då kan du lägga på kortfellar eller ha fullånga stighudar om du drar pulka och du kommer alltid komma fram ;)
Korta stighudar har dock inte räckt när det varit brant terräng, så jag föredrar långa, hela tiden. Gör inget om det bromsar lite utför...

Jag är ingen stjärna på att åka utför, så jag vill i alla fall ha stålkanter och inte en skida som är 240 cm att svänga med. Så alla långa skogsskidor går bort till det du beskriver. Prova gärna länken:

http://northsport.se/product.html/asnes---combat-nato

Finns bara en nackdel, priset.
Lycka till! /Christer
 
Som sagt... jag har egentligen inte testat något annat än tegsnäsare när det gäller den typen av skidåkning, men min uppfattning är alltså att de fungerar bra både i lite djupare snö och på skoterled. Jag har haft dem en del i fjällen också, men på riktigt hårt underlag på skrå kan jag inte rekommendera dem, eftersom de inte har stålkant utan man (jag) glider då i sidled. Väldigt jobbigt.

Utför är jag ingen fantom. Särskilt inte med packning. Blir det brant skråar jag gärna ner i stället.

Min uppfattning är att stabilitet i sidled är väldigt viktigt, inte minst vid utförskörning och när det gäller det har ju både sko/känga/ och bindning betydelse.

Pulka har jag aldrig dragit.
 
Det är inge fjällpulka jag drar utan en pelican pulka för jakt o fiske mm..

Åsnes nato och Ingstad FL verkar va samma skida..

- Bredd: 84 62 74 mm
- Vikt: 2.350 gram (200 cm)
- Fellelås: Ja
- Stålkant: Ja
- Belag: Vallningsbart


Salomon xadv 89

•Breddt: 89/60/78
•Vikt: 1985g
•192cm


Dessa skidor borde väl vara ganska likvärdiga förutom att Åsnes kostar nästan 4800kr mot Salomon 2500kr

Är inte riktigt sugen o lägga ut över 5000kr på skidor o bindningar...
 
En tanke till.. Är de inte smidigare med kortare skidor i skogen? Mina Fischer är på 210 och tycker att dom är helt nog att kasta runt dom bland stenar o stockar..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.