Turskida för ospårat/djupsnö. Salomon xadv 89???

Vallningsbara = stighudar funkar

Det är inge fjällpulka jag drar utan en pelican pulka för jakt o fiske mm..

Åsnes nato och Ingstad FL verkar va samma skida..

- Bredd: 84 62 74 mm
- Vikt: 2.350 gram (200 cm)
- Fellelås: Ja
- Stålkant: Ja
- Belag: Vallningsbart


Salomon xadv 89

•Breddt: 89/60/78
•Vikt: 1985g
•192cm


Dessa skidor borde väl vara ganska likvärdiga förutom att Åsnes kostar nästan 4800kr mot Salomon 2500kr

Är inte riktigt sugen o lägga ut över 5000kr på skidor o bindningar...

Finns Salomon xadv 89 som vallningsbara, så man kan ha stighudar är det inte mycket att tveka på . Då är de både lättare och bredare och mycket billigare. Men är det fiskfjäll så skulle jag aldrig köpa dom. Är det brant är stighudar helt oslagbart.
 
TS: Du har ju ett par E99, komplettera dessa med ett par lössnöskidor så klarar du dig långt. Finns inte ett par skidor som är bra på allt....
E99:eek:rna när det är lite snö, skare eller du vet att det finns skoterspår.
Långa Tegsnäs, Olskogen Galav eller Östergrenare när pudret är tjockt.
 
Det verkar som om du har ett par skidor som du trivs med på hårdare underlag såsom skoterspår etc.

Kan du inte bara komplettera med ett par för djupsnö tex. Tegsnäs eller dylikt.

Att i en skida kombinera bra egenskaper på hårdare före och bärighet i djup lössnö är inte helt lätt.

Edit. tvåa på den.
 
2 km i lössnövallgraven kan ju ta halva dan och hela orken. Roligare med skidor som bär.
Är mycket nöjd med mina rödsulade långa Tegsnäsare.
Att åka på pistad elller skoterpackad snö kan du göra med nästan allt.
go tur
 
Efter grundvallning med tjära är träskidor i praktiken vallningsfria så länge snön är torr. Tegsnäs har även skidor med nämnda rödsula som inte behöver tjäras utan endast oljas men hur de fungerar i kladdsnö vet jag inte.

Sedan finns det även skogsskidor i plast med fiskfjäll tex. Peltonen Metsä.
 
TS: Du har ju ett par E99, komplettera dessa med ett par lössnöskidor så klarar du dig långt. Finns inte ett par skidor som är bra på allt....
E99:eek:rna när det är lite snö, skare eller du vet att det finns skoterspår.
Långa Tegsnäs, Olskogen Galav eller Östergrenare när pudret är tjockt.

Problemet är ju att jag får ta mig fram först 2mil på skoterled och sen 1-2km djupsnö,känns som jag behöver skidor som klarar av båda underlagen hyfsat iaf med pulka..

Vid närmare eftertanke så vägrar jag använda långa skidor på upp mot 2,30 o längre,måste ju va helt värdelösa uppför om man måste klättra ibland och även utför oxå?

Hur pass bra funkar Peltonen Metsä på 210 när dom är 70 breda? Förmodligen inge bättre än mina Fischer e99 som är 200 långa o 68 breda?
 
Jag köpte mina snöskor på Jula och de fungerar bra, men visst sjunker man ner en bit i snön om den är lös och djup. För några år sen så hade vi över 70 cm snö här i Kolmårdskogarna och det var riktigt jobbigt att pulsa omkring i. Men skidor på över två meter skulle vara helt omöjligt i kuperad skogsrerräng, likaså använder jag dragrep till pulka så jag inte sitter fast i någon skakel, det blir så mycket enklare att ta sig fram mellan träden då.
Såg att XXL också säljer snöskor för billig peng inkl. stavar.
En liten film från december förra året http://youtu.be/MMZaCZS5BpA
 
Bärigheten i lössnö sitter inte i prislappen utan handlar nog mer om bredd/ längd på snöskorna. Pris skillnader gäller nog mer design, märke och vikt/finish m.m.
 
Efter grundvallning med tjära är träskidor i praktiken vallningsfria så länge snön är torr. Tegsnäs har även skidor med nämnda rödsula som inte behöver tjäras utan endast oljas men hur de fungerar i kladdsnö vet jag inte.

Sedan finns det även skogsskidor i plast med fiskfjäll tex. Peltonen Metsä.

Mina erfarenheter av Tegsnäs med rödsula är att rödsulan är närmast magi :) Jag har ytterst sällan drabbats av klabb under mina. Vid vissa fören måste man i princip oavbrutet hålla skidan igång mot underlaget för att inte få klabb, dvs om man står stilla en halvminut klabbar det, men som regel går detta klabb att "slå loss" mot snön så fort man börjar åka igen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...