Turpjäxa med lös innersko

Är det någon som känner till någon tillverkare/försäljare av läder pjäxor med lös innersko?
Jag har länge letat utan större framgång. Visserligen har Scarpa sin T4, men jag vill ha en traditionell läder pjäxa utan spännen och med lös innersko. T4:an är ej intressant. Innerskon skall även gå att använda som innesko i stugor och tält. Lundhags och Jörnkängan går att få med lös filtstövel men dom är sladdrig att åka utför i.

Jag är tacksam om någon kan hjälpa mig.

//Ronnie
 
Varför inte T4?

Jag kan förstå dina önskemål. Själv har jag i över 20 år inte använt något annat än läderpjäxor + ett par varma tofflor att ha i stugan. Men kombinationen pjäxor och tofflor i ett är ingen dum idé. Och precis som du har jag letat efter en lädervariant av denna kombination. Dock kan jag inte hjälpa dig. Det verkar inte finnas sådana på marknanden.

Däremot kan jag säga att jag inför årets sportlovsvecka gick och köpte ett par T4:eek:r. Hittills har jag använt dem på turen Storulvån - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån. Veckan efter påsk bär det iväg till Sarek. Även då följer T4:eek:rna med. Jag är faktiskt riktigt nöjd med dem - och jag förstår inte varför jag in i det sista envisades med att ha läderpjäxor.

Tidigare fanns det ju inget annat än läderpjäxor men de nya plastpjäxorna förefaller vara flera strån vassare. För det första har de mycket bättre utförsegenskaper (de sitter som gjutna). För det andra är de lättare att få torra (det är ju bara innerskorna som behöver bli torra). För det tredje är de okänsliga för sträng kyla (läderpjäxor kan ju bli lite stela när det är kallt).

/Nisse
 
Læderpjæxa

Jag vet att Varg (tror att det ær ett norskt mærke) har en læderpjæxa med innersko. Jag såg den før två år sen nær jag skulle køpa nya fjælltelemarkpjæxor. Jag tyckte att den såg lite klumpig ut... Jag køpte Varg Morgedal førresten, helt OK sko men den ær lite før låg och før bred før mina føtter. Inte lætt att træffa rætt!

god jakt!

Britta
 
Alico och Varg

Åtminstone två tillverkare gör läderpjäxor med lösa innerskor. Alico har två modeller: Double, utan spänne ovh Double With Strap med ett spänne. Alico säljs i Finland av Free Heels, kolla http://www.freeheels.fi. (tryck "Telemark - Monot" om du inte kan finska). Pris 335 Euro. E-mail tilaus@freeheels.fi. Freeheels har också väldigt billig vallningsfri turskida med stålkanter, Sporten Horizont, bara 99 Euro.

Varg Polar eller Vet Summit, som det idag heter, säljs i Partioaitta, kolla http://www.partioaitta.fi/ (tryck: Tervetuloa Partioaittaan - Talviretkeily). Pris 361 Euro. Jag hittade inte deras e-mailadress, men telefon är +358-9-586 8280 och fax +358-9-586 82830.
 
Varg summit.

Jag hade för nått år sedan ett par "Arkos + nånting" (fästmön kör fortfarande på sina). Dessa pjäxor ser exakt ut som "varg summit" enligt bilderna, som Markku hänvisat till. Dessa pjäxor väger nästan exakt lika som Scarpa T3 av den bruna modellen som jag nu använder.

En nackdel med den läderpjäxan som jag ser det är att den kräver lång inkörningstid. Detta på grund av att sulan är extremt styv och inte vill böja sig när man lyfter på hälen med skavsår som följd. Nu var det så att pjäxan inte passade på min fot så det bidrog väl en del till mitt missnöje. Har inte haft några problem alls med Scarpan. Så om man är ute efter en kraftig läderpjäxa kan man enligt min mening med stor fördel välja plast istället. Är man ute efter en lättare turpjäxa är däremot valet svårare och det finns säkert många olika meningar här på forumet om lättare utrustning.

Min fästmö har båda dessa pjäxorna (arkos alias "varg summit" jmf scarpa T3 brun) så jag kan väga dem för jämförelsen skull då de är motsvarande storlek.

/Urban.
 
Går det inte att stoppa Lundhags filtinnersko i läderpjäxan (som då måste vara ett par nummer större)??
Om det skulle funka vill jag tipsa om att ha en tovad socka från nån hemslöjdare, varm som tusan.
/BAX
 
Asolo Summit

Jag har ett par Asolo summit som jag köpte för typ 10år sedan, vet inte om dom finns kvar på marknaden. Dom är helt i läder (inga spännen) och med en innersko som fungerar utmärkt som "toffla", NN läpp. Tror att modellen använts av sydpolen skidåkare vid något tillfälle. Dom lärde jag mig åka Telemark i, använt dom för lättare isklättring ,turåkning, skridskoåkning. Fördelen med dessa pjäxor är att jag ALDRIG frusit i dom, även dom gånger man hoppat ut ur tältet efter kalla vinter nätter, det är väl största fördelen med lös innersko. DOCK använder jag dom aldrig nuförtiden för jag tycket dom är för tunga och klumpiga (och slitna). Kör plastscarpa utför och Salomon BC på tur och på skridskoisarna...
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2002-03-18 kl 11:13]
 
Kastar upp denna gamla tråd då jag ställer mig samma fråga som den ursprungliga trådskaparen.

Finns det några läderpjäxor med lös innersko för NN75-bindning? Främst för turbruk.

Länkarna i denna tråd är utgångna som det verkar. Är det någon som känner till hur det är med sådana här pjäxor idag och kan ge en uppdatering?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.