Turidé Jämtland. Synpunkter?

Hej
Låter som en kul tur. Har gått delar av den i olika omgångar.

Enafors-Ulvåtjärn- Syltjørna - Skarddøra-(Pilgrimsleden)-Helags-Ljungan-runt Vålåsjön (väst, syd, ost)- Gråsjödörren-Vålåstugan-(Härjångsdalen)-Stäntja-Tjallingdalen (djurstig) -Storulvån

Ett alternativ till start är i ramundberget. Snabbt och bra upp på fjället. Gå en lov runt skarsfjället om du vill och har tid. Eller lägg tiden vid Gråsjöfjällen och Tronndalen. Gråsjödörrens södra ända är det en del sten. Söder och öst om gråsjön är det blockhav.

Ett alternativ kan vara att gå söderut från Vålåsjän förbi Mossalassfjället och sen österut och upp i Tronndalen (hoppa över Gråsjödörren). Tronndalen blev en favorit för mig. Ingånmgen söderifrån är mäktig. Därifrån norrut mot vålåstugorna är enkelt via stigar. När du kommer in i björkskogen håll lite höjd och sikta mot Vålåvalen. Längre ner mot ån är det rätt mycket upp och ner.

Från Vålåstugan mot Stäntja: Om du går i princip en rak linje mot strax norr om Tjallingklumpen blir den roligare. Dvs från vålåstugorna går du ett par hundra meter norrut längs leden och sen sandbankarna mot bäcken som går upp mellan Gruvsmällen och 1192.

Genom Tjallingdalen ner mot bron går det stig hela vägen som du skriver.

Go tur!
//Peter
 
Tack, jag noterar tipsen och ritar in dem på kartan. Ramundberget är dock inget alternativ: med nattåg från Stockholm skulle jag med bussen vara framme efter 12, väldigt sen tid att börja en etapp. Ungefär samma nackdel som Vindelfjällen, alltså. Till Enafors kommer man OJMR halv 10, vilket är sent nog, men inte orimligt (normalt börjar jag en etapp mellan 6 och 7, utom på kontintentala sensommarturer).


PS om kartor: Jag finner Calazokartan tydligare än fjällkartan, vilket kan vara väsenligt när man lämnar lederna. Men den har liggande format, vilket jag aldrig gillat.
 
72 !!!

ok, då vinner du...

Jag reagerade på ytterligare en sak i din planering, bron över Handölan är bortspolad sedan i December. Men iom att du kommer fram till Tjallingen så kan du ju använda den sydligare bron och gå över Lillulvåfjället til Storulvån istället

// Pzon ..

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85800

Jag måser erkänna att jag varit duktigt förvirrad beträffande broarna över Handölan. Först nu har jag fattat att det handlar om bron nära Storulvån, inte den vid Tjallingen. Så jag trodde att "den sydligare bron" var den över Tjallingån. Storulvån avråder nu från att gå den sydligare bron över Handölan eftersom man hamnar mitt i ett sameviste med miljontals renar. Därmed verkar det som att hela idén med Tjallingdalen faller.
 
Såhär blev det
19-20/7: tåg Linköping-Duved-Enafors
20/7: Enafors-Ulvåtjärn
21/7:- 3 km förbi Sylstationen
22/7:- förbi Helags
23/7:- Ljungan-Ljungris-Vålåsjödalen (såg inte en människa)
24/7:- Gråsjödalen-Vålåstugorna och en bit förbi (såg ingen före stugorna)
25/7:- Härjångsdalen-Gåsen-läger öst om Tjallingklumpen
26/7:- Tjallingdalen- Gåsån-bron över Storforsen-läger nära Långtjärnen
27/7:- Storulvån (folk, folk, folk!)

taxi till Duved och tåg hem. Första etappern 17 km, sista ännu kortare (och oväntat vacker), övriga c:a 20 km.

Istortsett utmärkt väder, inte kallt, lite, lite regn på en enda etapp, blåsigt två dagar, som bäst när det behövdes som bäst, nämligen Snasahögarna och Gråsjödalen - det blev de bästa etapperna. Jag gick efter yr.nos prognos - när den såg bra ut bestämde jag avresa med en dags varsel.

Jag valde att gå väster om Gråsjön, öster hade varit bättre. Vid utloppet växlade jag över på andra sidan, det hade kanske varit bättre att stanna på västra sidan och vada senare. Kåtan såg jag aldrig, och sista biten blev en lite tradig omväg eftersom Vålån knappast går att vada.

FÖr ett lite mer omfattande utforskande av Gråsjöfjällen med grannar (Anaris, Trondfjällen, Lunndörren) hade Ljungdalen eller Vålådalen varit bättre startpunkter, men jag ville så hemskt gärna gå genom Snasahögarna, och dessa varianter passar nog bilburna turister bättre.

Tack för alla tips. Fin tur, men vad man blir skitig om fötterna i dessa trakter.
 
Hej!
Jag planerar att komma från Dunsjö-hållet och sedan gå genom Gråsjödörren i nordlig riktning för att sedan passera Vålån på bron. Vilken sida av Gråsjöån tror ni är lättast att gå och är Gråsjöån skapligt vadbar (givetvis beroende på vattenstånd)?
 
Sådär...
antingen om du håller mot Vålåvalen och tar bron där eller svänger av västerut mot näset mellan Vålåsjön och den nordligaste sjön och sedan mot leden och där det fanns en bro förut.
Har inte gått den förstnämnda, kan tra att det kan bli lite snårigt och sedan skogen på slutet kanske är svårgången. Det andra alternativet har jag gått, var fint över sadeln och (då) inga större problem att ta sig förbi näset
/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
mkruse Toppbestigningar i Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 0
sanoj89 Skogsbränder i Jämtland. Fjällvandring 19
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
hannak Era favoriter i Jämtland Fjällvandring 11
Houdan Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Vindskydd Jämtland Fjällvandring 27
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
fjellinden Vandringskompis till jämtland? Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
tomhylsan Bo obokat på fjällstationer i Jämtland? Fjällvandring 6
piaea Övernattning Tossåsen? Jämtland Fjällvandring 2
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
brorgustav Nybörjarvandring i Jämtland Fjällvandring 5
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
camoscio Jämtland Fjällvandring 11
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
CathrineC Dromskåran Jämtland v.22 kristihimmel Fjällvandring 14
Fantomax Tips på bra leder runt åre/jämtland Fjällvandring 16
Emmma Jämtland midsommar Fjällvandring 2
Fredrik85 Fjällvandring Jämtland Fjällvandring 7
Kaleidoskop Järvbäckvallen/Blåhammaren/Storlien - Jämtland Fjällvandring 3
Mopsy Läget i Jämtland Fjällvandring 17
flamingoe Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar Fjällvandring 15
bfia73 tips Jämtland Fjällvandring 2
kalalokki Jämtland-vandra och fiska. Fjällvandring 13
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
anders jensen Vandra och fiska i Jämtland Fjällvandring 6
Kicki_86 Tips på vandring i Jämtland Fjällvandring 7
Floydan En vecka i Jämtland Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.