Turidé Jämtland. Synpunkter?

Jag har fått slut på idéer i Sydnorge, efter att ha prövat allt från Hardangervidda till Dovre. Svrige? Kollade Vindelfjällen, men långt dit från järnvägen. Norrbottensfjällen, Kungsleden, hm, dit ska väl alla? Så jag funderar på repris på Jämtland, där jag gjorde min första svenska vandring 1997- egentligen enda, ty Arjeplogsfjällen 98 var en liten episod i en f ö norsk tur. Då hade jag ont i en fot och valde stugor, Idag kan jag - med ungefär lika tung packning! - klara mig med tält, vilket ökar möjligheterna.

Tänkt tur:

Enafors-Ulvåtjärn- Syltjørna - Skarddøra-(Pilgrimsleden)-Helags-Ljungan-runt Vålåsjön (väst, syd, ost)- Gråsjödörren-Vålåstugan-(Härjångsdalen)-Stäntja-Tjallingdalen (djurstig) -Storulvån- lämplig transport därifrån. Får ta 10 dagar, högst, packvikt på ryggen: allra, allra högst 15 kg.

Tid, andra hälften av juli. Crux: framkomlighet. Svåra vad (efter en olycka i Jotunheimen har jag STOR respekt för vad), svår vegetation? Speciellt undrar jag över passagen genom Gråsjödörren, där ingen stig är inritad norr om kåtan.

Tacksam för info och synpunkter. Helst ville jag få med mig mer av Gråsjöfjällen, men då ökar ju osäkerheten om framkomlighet.
 
Tid, andra hälften av juli. Crux: framkomlighet. Svåra vad (efter en olycka i Jotunheimen har jag STOR respekt för vad), svår vegetation? Speciellt undrar jag över passagen genom Gråsjödörren, där ingen stig är inritad norr om kåtan.

Tacksam för info och synpunkter. Helst ville jag få med mig mer av Gråsjöfjällen, men då ökar ju osäkerheten om framkomlighet.

Jag var i Gråsjödörren första dagarna i Juli förra året och det var generellt inga problem med framkomligheten.

Gråsjöån är bred på flera ställen söder om kåtan, så det bör inte vara några problem att hitta ett bra vadställe.

Biten i björkskogen från kåta till bron över Vålån var till största del (djur)stig med några otydliga partier och lite våtmark.

Några bilder
 
10 dagar känns spontant som lite kort tid, det är en rätt lång vandring du planerar...

Men...jag är iofs "gubbe plus" och tar det gärna aningen lugnare...

// Pzon ..
 
Tack för svar, med härliga bilder! Får sätta mig och mäta lite. Är det för långt får jag i första hand korta, eller skippa, den norska sträckan. Jag kalkylerar med 2-2,5 mil om dagen. Är man gubbe plus vid 72?

Alternativ till Gråsjödörren skulle vara att använda övergången söder om Gråsjöfjället (mycket tydlig på Calazokartan) och följa Tronnans västsida ned mot bron - men det tar ju lite längre tid.

Ännu en fråga, finns det tältmöjlighet nära Storulvån, eller kanske taxi ut till Enafors.
 
Alternativ till Gråsjödörren skulle vara att använda övergången söder om Gråsjöfjället (mycket tydlig på Calazokartan) och följa Tronnans västsida ned mot bron - men det tar ju lite längre tid.

Tronndalen är fin och om du tar västsidan slipper du vad som du
skriver. Bara skutta över några bäckraviner. Jag gick in via passet söder om sjön 1121, alltså mellan Bockhammaren och Synder-Storådörrfjället. Kommer jag tillbaka vill jag gå Gråsjöfjällets kam ner (om det är fint väder).
 
Det går fint att tälta helt nära Storulvåns fjällstation, finns ganska många röjda plättar i björkskogen ner mot ån, kostar en serviceavgift...

Ner till Enafors och Duved kör Wänseth buss turer som passar med tågen men måste förbokas på wansethbuss.se

Är det stigen som går mellan Tjallingklumpen och Gåsen du menar? Jag gick den från väster till öster härom året,närmare Stäntja blev den svårare att följa men det är en trevlig färdväg tycker jag.

Härjångsdalen är också en favoritdal, karg och ödslig men så vackert med alla sjöar som ett pärlband!

God tur!
 
Tack för svar, med härliga bilder! Får sätta mig och mäta lite. Är det för långt får jag i första hand korta, eller skippa, den norska sträckan. Jag kalkylerar med 2-2,5 mil om dagen. Är man gubbe plus vid 72?

Alternativ till Gråsjödörren skulle vara att använda övergången söder om Gråsjöfjället (mycket tydlig på Calazokartan) och följa Tronnans västsida ned mot bron - men det tar ju lite längre tid.

Ännu en fråga, finns det tältmöjlighet nära Storulvån, eller kanske taxi ut till Enafors.

Jag har tältar vid hängbron mellan grusvägen och Storulvån två gånger.
Ungefär en km från storulvån. Helt ok.
 
72 !!!

ok, då vinner du...

Jag reagerade på ytterligare en sak i din planering, bron över Handölan är bortspolad sedan i December. Men iom att du kommer fram till Tjallingen så kan du ju använda den sydligare bron och gå över Lillulvåfjället til Storulvån istället

// Pzon ..

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85800

Tack - jag antar att förslaget är att ta mig upp på det fjället, västerut från Tjallingen, ochsedan följa leden mellan Sylarna och Storulvån.


Antagligen väntar fler överraskningar - det blir en del telefonsamtal inför turen.

1997 var inte bron över Sylälven utlagd, en snödriva låg i vägen. Härjångsdalen, som föreslagits, gick jag också 97, till Gåsen. Då saknades också en bro, men man kunde stengå älven vid utloppsoset från den östligaste sjön. OJMR blev det också ett oplanerat vad i Ljungans källområde.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
mkruse Toppbestigningar i Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 0
sanoj89 Skogsbränder i Jämtland. Fjällvandring 19
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
hannak Era favoriter i Jämtland Fjällvandring 11
Houdan Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Vindskydd Jämtland Fjällvandring 27
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
fjellinden Vandringskompis till jämtland? Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
tomhylsan Bo obokat på fjällstationer i Jämtland? Fjällvandring 6
piaea Övernattning Tossåsen? Jämtland Fjällvandring 2
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
brorgustav Nybörjarvandring i Jämtland Fjällvandring 5
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
camoscio Jämtland Fjällvandring 11
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
CathrineC Dromskåran Jämtland v.22 kristihimmel Fjällvandring 14
Fantomax Tips på bra leder runt åre/jämtland Fjällvandring 16
Emmma Jämtland midsommar Fjällvandring 2
Fredrik85 Fjällvandring Jämtland Fjällvandring 7
Kaleidoskop Järvbäckvallen/Blåhammaren/Storlien - Jämtland Fjällvandring 3
Mopsy Läget i Jämtland Fjällvandring 17
flamingoe Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar Fjällvandring 15
bfia73 tips Jämtland Fjällvandring 2
kalalokki Jämtland-vandra och fiska. Fjällvandring 13
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
anders jensen Vandra och fiska i Jämtland Fjällvandring 6
Kicki_86 Tips på vandring i Jämtland Fjällvandring 7
Floydan En vecka i Jämtland Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.