Turförslag Sarek i April?

Jag och en polare funderar på att gå igenom Sarek ni i april. Jag har bara varit där ett par gånger på sommaren och har inte riktigt tid och ork att läsa massa böcker om vart man ska gå, så jag vill gärna ha förslag och tipps. Grund-idén är att gå från södra sidan och ut på norra. Vi tänkt vara ute nån dryg vecka och räknar inte med några toppturer, kanske nån enstaka om vi hinner. Bara klassisk svensk dal-hasning med tält och pulka.

Suorva funkar ju att gå till, hur är det med dom andra "utvägarna"? Reglerade sjöar är ju inget skoj alls. Vad funkar bäst att starta vintertid? Pårte eller Aktse?

Alla tipps och erfarenheter är intressanta!

P.S. Tänk va, en tråd som inte handlar om prylar och utrustning! D.S.

Starta i Kvikkjokk :)

Hejsan,

Sarek i April är väl ungefär så härligt som det kan bli...ska själv dit nu till påsken :)

Med en vecka på mig hade jag satsat på att gå Kvikkjokk - Ritsem via Njåtosvagge. Visst kan man säkert fixa tjuts upp till Pårte, men varför missa en av landets vackraste skogar på vägen upp till Njåtos? Om det sen finns tid är det ju lätt att förlänga turen och till exempel gå Alkavagge in till Smailaträffen och sen Routesvagge upp mot Akka.Det enda sura med Ritsem är att turen avslutas med färden över Akkajauremagasinet.

Sourva är i och för sig ett alternativ, men vattenfall har av okänd anledning bestämt sig för att friluftsmänniskor är ett stort problem och satt upp ett jättestaket som stäcker sig ända ner till magasinet. Om vattennivån är hög kan det vara lite svårt att komma förbi det hindret, men då vi var där i mitten av September var det bara att gå förbi staketet på nedsidan.

/ Stefan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips