Turförslag runt Besseggen

Är sugen på att prova Jotunheimen i sommar och bland annat kliva över Besseggen. Det ska tydligen bara ta 6 tim att gå den delen. Någon som har förslag på en utökad tur om jag vill vara ute 3-4 tältnätter i omgivningen där?

Är sugen på att prova Jotunheimen i sommar och bland annat kliva över Besseggen. Det ska tydligen bara ta 6 tim att gå den delen. Någon som har förslag på en utökad tur om jag vill vara ute 3-4 tältnätter i omgivningen där?

Ett par förslag;

Till Glittertind och sen ner och avsluta vandringen i spiterstulen är ett alternativ. Eller gå och gör en topptur på Nautgardstind om du vill tillbaks till Gjendesheim. Nautgardstind är nog en roligare tur att göra jmf Glittertind.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ett par förslag;

Till Glittertind och sen ner och avsluta vandringen i spiterstulen är ett alternativ. Eller gå och gör en topptur på Nautgardstind om du vill tillbaks till Gjendesheim. Nautgardstind är nog en roligare tur att göra jmf Glittertind.

Topptur gillas!
Jag är för dåligt påläst om Jotunheimen ännu och topparna i relation till varandra, sitter med google earth och försöker kolla nu. Vill gärna ha lite "dramatiska" berg omkring iaf och gärna en go topptur, kanske så man kan slå läger i närheten av toppen och lägga en topptur över en dag. Ska kolla upp Nautgardstind, tackar för tipsen!

Gjendesjön runt

Gick jag och min sambo för några år sedan. Kanon tur och inte mycket folk på andra sidan sjön. 3-4 övernattningar blev det den gången. Kuperat som det ju är i Norge...

Mvh
Magnus

Besshøe (2258 meter), Surtningssue, Store (2368 meter) och Rasletinden (2105 meter) tycker jag är fina toppar och ligger nära Besseggen.

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?i2qqfc
Sent from my iPhone using Tapatalk

Fantastiskt, härligt med tips! Av de topparna, vilken har du upplevt som mest "dramatisk" utsiktsmässigt sett? Jag gillar när man kommer upp på en topp och omges av branta, spetsiga berg osv, när man får den där känslan av att man är liten på jorden typ. :)

Surtningssue ger ungefär den känslan du beskriver men Besshøe ger mer totalt sett, jag gillade själva vandringen upp/ned. Tyvärr blev det inte mycket av utsikten från själva toppen, det drev in mycket moln när jag var uppe men det lilla jag såg var fint.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Besseggen

Jag har varit många gånger i Jotunheimen och ska tillbaka i aug. Min rekommendation är att gå vidare från Memurubu och mot Glitterheim. Fin tältplats strax innan den stora sommarbron med fin utsikt. Stenig sträcka (svårt att tälta) sista biten innan Glitterheim. Det går att tälta runt Glitterheim.
Fortsätt mot Spiterstulen. Här kan du återvända med buss alternativ vandra tillbaka mot Gjendesheim över Glitterheim och följa leden mot Gjendesheim.
Tänk på att det står effektiva timmar (bara vandring utan pauser) och få gör Besseggen med tälpackning på bara 6 timmar...
Hoppas du får en härlig tur!
Clas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips