Turförslag Artfjället

Funderar på att vandra i Artfjället väster om Hemavan i sommar eller början av september.

Är det någon som har arfarenhet och vill dela med sig av tips och idéer om färdväg fina tältplatser och vackra vyer mm.

Är det en bra ide´ att åka buss till Strimasund och sedan gå till Hemavan. Lämnar nog bilen där.

Har några dagar på mig.

/Fjällarne
 
Funderar på att vandra i Artfjället väster om Hemavan i sommar eller början av september.

Är det någon som har arfarenhet och vill dela med sig av tips och idéer om färdväg fina tältplatser och vackra vyer mm.

Är det en bra ide´ att åka buss till Strimasund och sedan gå till Hemavan. Lämnar nog bilen där.

Har några dagar på mig.

/Fjällarne

Artfjället är ett fint område, en pärla i Vindelfjällen. En kortare tur som avverkar norra delen av massivet kan lämpligen starta i Strimasund. Du går över broarna, längs med Över-Uman och upp på fjället mot Gertrudtjärnarna. Därefter följer du Långfjället söderut mot Sattesvierra. Sattesvierra är ett fint område där Långfjällsbäcken skär ned i en djup kanjon. Här finns dessutom fina växtplatser för spännande fjällväxter på Artfjällets kalkgrund. Vyn mot Oxtindarna är hänförande. Sattesvierra är en bra utgångspunkt för toppbestigningar och Mieseken är en spännande topp i sammanhanget. Alternativet att ligga kvar några dagar där som bas för ytterligare upptäcksfärder tycker jag är tilltalande.

Att gå från Artfjället tillbaka till Hemavan tycker jag låter som en tråkig del av vandringen. Asfaltsvägen är inte särskilt inspirerande, inte heller den från Tängvattnet om du skulle avsluta vandringen i södra delen av massivet. Bättre att gå tillbaka till Strimasund och haffa bussen på tillbakavägen.
 
Högsta toppen i Artfjället; Brakkonnjuone 1469 m.ö.h. ( Sveriges 33:e högsta primärfaktor) skulle i varje fall inte jag missa om jag var i trakterna. :)
 
Första gången jag besökte Artfjället följde jag i princip Tore Abrahamssons rutt som han beskriver i boken "Detta är Vindelfjällen". Kapitlet heter Artfjället runt s 169-175. Tar man den turen i någorlunda vackert väder får man en tur med många överraskande vackra vyer.

Läs också sidorna 42, 93, 96, 97, 132 och 134.

Har du svårt att få tag på boken kan du skicka ett mejl så kan jag kopiera sidorna och sända dem till dig.

Även här på Utsidan har det skrivits några artiklar om Artfjället. Läs t ex dessa:

http://www.utsidan.se/cldoc/610.htm
http://www.utsidan.se/cldoc/14688.htm
http://www.utsidan.se/cldoc/14131.htm

HåkanF
 
Om man inte vill gå hela vägen ner till Hemavan så kan man hoppa på bussen någonstans längs vägen. Man behöver ta sig över Umeälven, men det finns en damm vid Umfors och en bro vid Klippen. Då blir det bara någon kilometer under trädgränsen.
 
Det är bara att instämma med det som sagts föregående. Själv tänker jag i juni - bara några lätträknade dagar bort nu - återvända till Artfjället. Grundsten och Abrahamsson är det som man ska läsa. Om du av någon anledning bestämmer dig för att lämna bilen hemma, så är bussförbindelserna bra och tiderna kan du hitta här: www.tabussen.nu

Jag slår ett slag för min egen artikel här på Utsidan om en vandring på Artfjället: http://www.utsidan.se/cldoc/14131.htm
 
Tack !

Oj, vilket gensvar så fort.

Vilken service.

Jo då, jag har nu varit och lånat "Okända fjäll" på biblioteket och tittat på föreslagna länkar.

Ser verkligen fram emot en tur i Artfjället.
Eller säger man på fjället..?

Undrar en ganska nybliven medlem på detta forum...
 
Rätt bok, rätt vandring

Första gången jag besökte Artfjället följde jag i princip Tore Abrahamssons rutt som han beskriver i boken "Detta är Vindelfjällen". Kapitlet heter Artfjället runt s 169-175. Tar man den turen i någorlunda vackert väder får man en tur med många överraskande vackra vyer.

Läs också sidorna 42, 93, 96, 97, 132 och 134.

Har du svårt att få tag på boken kan du skicka ett mejl så kan jag kopiera sidorna och sända dem till dig.

Även här på Utsidan har det skrivits några artiklar om Artfjället. Läs t ex dessa:

http://www.utsidan.se/cldoc/610.htm
http://www.utsidan.se/cldoc/14688.htm
http://www.utsidan.se/cldoc/14131.htm



HåkanF


Nu har jag hittat rätt bok också "Detta är Vindelfjällen".

Tack för tipset.
 
Hej. Jag hittar ingen information på nätet om kommunikationer till Strimasund. Vilken buss/linje har ni tagit för att åka till Strimasund?
MVH
 
Det har blivit sämre med kommunikationerna. Linjen till Mo I Rana har upphört så nu går bussarna inte längre än till Hemavan.

Det finns en Linje 319 , som går förbi Hemavan till Rönäs som också är bra utgångspunkt för en vandring i Artfjället.
Den linjen går dock inte under skollov. Höstterminen i år börjar 24-25 augusti så om man är ute sent så funkar det.
http://www.print4web.fskab.se/ac/Matarlinjer300/141214_151212/Matarlinjer300_319_141214_151212.pdf
I övrigt är det taxi från Hemavan som är enda alternativet.

Eluh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Stendunken Turförslag geirangerfjorden Fjällvandring 3
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
mindful Turförslag Fjällvandring 6
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
avsl_22-07-26 Lagom vandring för ensamvandrare - turförslag? Fjällvandring 17
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
shiloh Turförslag Fjällvandring 8
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
svebban Turförslag v34-35? Fjällvandring 1
pasifiska kresten Turförslag Bunnerfjällen Fjällvandring 0
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
fidelio Turförslag Fjällvandring 1
shadowfire Turförslag runt Besseggen Fjällvandring 8
Zephyria Kebnekaise 8+2 dagar - turförslag? Fjällvandring 4
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
hommen Turförslag Sarek Fjällvandring 7
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
327Karlsson Turförslag 5-6 nätter runt kebnekaise Fjällvandring 21
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
BASKAGGE Turförslag andra halvan Augusti Fjällvandring 6
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
Erik_Svensson Några turförslag i Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 12
kent1234 turförslag Fjällvandring 8
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Toola Ännu att turförslag i Sarek att granska och kommentera Fjällvandring 3
friskluft Turförslag Kvikkjokk->Bårddetjåhkkå önskas Fjällvandring 27
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
pal2 Turförslag i Leavasvaggi och vid Mårma efterfrågas Fjällvandring 8
Virrhönan Lunndörrsfjällen - turförslag? Fjällvandring 10
andersmossing Vandring fyra nätter, turförslag? Fjällvandring 3
rockempire Turförslag Fjällvandring 5
lleberg 12 nätter ute kring abisko, turförslag? Fjällvandring 7
AJämtin Turförslag Norge Bergen Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...