Turförlag runt Riksgränsen (ingen Kungsled..)

• Trådstartare jakob.larsen@lector.kth.se (Jakob Larsen)
  • Start datum

jakob.larsen@lector.kth.se (Jakob Larsen)

Gäst
Hej

Jag undrar om någon har några tips på fina vandringsturer runt Abisko-Riksgränsen, som inte går på Kungsleden eller mot Keb.

Hur är det att gå in i Norge? Hur är det norrut? Vi planerar en 6-dagars vandring.

Alla tips är välkommna!

Mvh
Jakob Larsen

Tur vid Riksgränsen

Jag skulle gå från Katterat (andra stationen på norska sidan). Sedan därifrån till Hunddalen, via Oallavagge ned till Cunojavri och sedan över till Svenska sidan vid Unna Allakas. Därifrån går jag via Volfinjokka och Stuor Kärpel till Katterjåkk (stationen innan Riksgränsen). Denna tur kräver tält.

Om man vill göra den som stugtur får man dels fixa en nyckel till de norska stugorna (Hunddalen och Cunojavri). Detta görs via Abisko Turiststation. Dels skulle jag från Unna Allakas gå till Abiskojaure och sedan ner till Abisko.

mvh Christian

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

larssjogren@hotmail.com (Lars Sjögren)

Gäst
Untitled

Hej! Instämmer med Christian i ett bra turförslag. Jag har precis gått delar av sträckan, eller närmare bestämt från Riksgränsen till Unna Allakas. En fantastiskt fin tur- mycket få som vandrar denna del av leden, mycket fågel och flora. En hel del vandring på glaciärsnö m.m.och ibland lite våghalsiga klättringar uppför branta klippor. Men otroligt fina fjällvyer och orörda områden! Rekommenderas! Jag hade en nybörjare med denna gång och därför avslutade vi med att fortsätta till Keb från Unna Allakas.

Hälsningar
Lars

harald.nordius@spray.se (Harald Nordius)

Gäst
Utanför lederna

Om man kan tänka sig att gå utanför lederna kan man variera de ovanstående förslagen ytterligare. För några år sedan gick jag från Abisko upp till Kårsavaggestugan. Sedan gick jag över fjällryggen på södra sidan av Gorsavaggi så att jag kom ned i Hoiganvaggi som jag följde till Stuor-Kärpel. Sedan fick jag tyvärr gå ned till Riksgränsen p.g.a. ett elakt skavsår, men det är en annan historia.

Hälsningar

Harald

r.johansson@usa.net (Robert Johansson)

Gäst
Vassivagge!

Ett fint alternativ i närheten av Riksgränsen är att
vandra Vassivagge och vidare in genom Lairevaggi.
Därifrån kan man välja att gå antingen ner i Hoiganvaggi
eller ner mot Stuor Kärpel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips