Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
En bra tur på runt en vecka för en normalkunnig är väl annars: Nikkaluokta - Keb. fjällstation - Tarfala - Tarfalatjåkka (topptur om vädret tillåter) - Tarfala - Jojoleden (även kallad Trepassleden) - Unna Räita - Unna Räitatjåkka (topptur om värdet tillåter) - Unna Räita - Sälka / Singi - Keb. fjällstation - Nikkaluokta.
Om du har tänkt att tälta så är ju møjlgheterna oändliga i Kebnefjällen. Frågan är bara om du ska ta en sådan topptur när du är på väg mot nordväst dvs. ut från Nikkaloukta eller om du ska ta toppturen på väg hem mot Nikkaloukta (sydost). Førdelen med att børja med toppturen är att du kan gå de vanliga västra / østra leden upp och "Durlings led ner till Tjäktavagge, tar du Durlings led kan du åka skidor hela vägen från toppen till Tjäktavagge 800 møh. 1300m fallhøjd. Det är ju också fint att ta durlings led upp till toppen men om du inte vill ta samma væg tillbaka får du mindre utførsåkning på väg ner.
Ett annat tips är att hoppa øver Kebne fjällstation på väg ut i fjällen. Gå istællet uppe på høgfjællet, Cievracohkka och vidare till Tarfala eller Kaskasavagge och dærefter t.ex. jojo-leden
God Tur!
Grejen är att ofta är det vädret som bestämmer vad du hinner med på din fjälltripp. Personligen tycker jag att kamvandringen från syd till nordtoppen är jättefin och väl värd att lägga in i programmet. Risken är bara att om man planerar in själva Kebnekaise i turen kanske man aldrig hinner in i själva massivet, bortom helikoptrar, skotrar och folkmassor (nu överdrev jag, men ändå!).
Men om vädret tillåter kan du ju alltid skippa Unna Räitatjåkka och satsa på Keb på vägen hem istället, dvs Sälka - Keb - Keb fjällstation (eller om du vänder på rutten, på vägen in). Ofta hinner man bara med hälften av vad man har planerat eftersom vädret inte tillåter mer. Då är det enklare at ta sig fram i dalgångarna än mer höglänt.
Hej igen... Tack för samtliga tips !
Har nu funderat lite kring trippen. Har en fundering till: Är det några problem med att ta sig från Kaskasavagge till Unna ? Har inte sett någon rekommenderad färdväg.
En annan sak.. Hur ser det ut med höjd och fall meter på denna tursträckning som "Tigertamjaren" beskrev. Kanske köra medurs istället för moturs ?
I Kaskasavagge går du upp i passet mellan Knivkammen och Pyramiden (håll höger, mot Pyramiden) och går sen ner på andra sidan på glaciären. En bit ner på den håller du till vänster (se upp för laviner, brukar gå en hel del där i branten under Knivkammen) och knixar dig upp på platån där Unna Räita-stugan / vindskyddet ligger. En av fjällvärldens vackraste platser om du frågar mig.
När det gäller höjd- / fallmeter går de ju på ett ut, vilket håll du än väljer. Men jag tycker nog att moturs är bättre, dels för att du snabbare kommer in i själva massivet, dels för att du tar flera stigningar från dess bästa håll (övergången från kaskasavagge till Unna Räita exempelvis). Men det är till syvende og sidst en fråga om vad vädret säger.
Det finns för övrigt en alternativväg från Tarfala till Kaskasavagge som innebär att du följer den rödprickade sträckningen från Tarfala forskningsstation upp mot passet söder om Tarfalatjåkka, och skråar sen runt berget ner mot vindskyddet i Kaskasavagge eller ännu längre västerut. Kan vara bra att veta om det blåser småspik i passet vid Svarta sjön (över Tarfalajaure).
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
4 kommentarer
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...