Tur mellan Ritsem och Kebnekaise

Hejsan!
Jag undrar om det är någon som har gjort turen Ritsem till kebne, vintertid förstås?
Är det en bra tur? Något att sattsa på?
Är den svår? Några av oss som ska åka har inte åkt så mycket skidor tidigare.
Kan man hyra skidor i Ritsem och sedan lämna dem på Kebne?
Mycket glad för svar.
/Johanna

-Hej, Johanna.

Jag har inte åkt turen själv, men det låter som en fin liten tur. Terrängen verkar lätt om man tittar på kartan. Om ni skall ut under högsäsong så slipper ni nog trängas i stugorna som man får göra längs kungsleden. Vad jag vet så finns ingen skiduthyrning i Ritsemstugorna. Det är tyvärr så att Ritsem under vårvintern är skoterfylleriets högborg i fjällen, men förhoppningsvis avtar störningarna när ni kommit bort från stugorna.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej johanna

Åkt från Tesujaure till ritsem på en dag under mycket bra skidförhållande.Det var med det längsta jag åkt under 15års fjällskidåkning ca 4mil.Föreslår att börja i Vaktovare och mot teusajaure.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips