Tumgrepp

Fått nya Haglöfskatalogen idag.
Alla fleesetröjor är utrustade med tumgrepp,dvs ett hål att sticka ut tummen så det blir som en halv vante.Varmare om händerna,
-för dem som inte är lika orangutangig som jag vill säga,har aldrig haft en enda jacka/tröja där det passat min armlängd,utan det är bara ett irriterande dragit hål som jag borde sy igen,sätta en riktig mudd på.
Fler med mitt "problem"?

mest bara oskönt...

tycker jag det är...Det enda plagget där jag ibland använder tumhålet på, är Houdinis fleece hood!
Den töjer sig lätt utan att det blir obekvämt i ärmarna eller tummarna...Brukar annars skava mellan tummen och pekfingret för mig efter ett tag...

Men använder dom vid lite tuffare offpiståkning :)

I övrigt ser jag dom som "air condition" :p

//MD

Fått nya Haglöfskatalogen idag.
Alla fleesetröjor är utrustade med tumgrepp,dvs ett hål att sticka ut tummen så det blir som en halv vante.Varmare om händerna,
-för dem som inte är lika orangutangig som jag vill säga,har aldrig haft en enda jacka/tröja där det passat min armlängd,utan det är bara ett irriterande dragit hål som jag borde sy igen,sätta en riktig mudd på.
Fler med mitt "problem"?

Få tröjor har tillräckligt långa armar för mig. Jag är inte extremt lång (190 cm), men ganska smal och har förhållandevis långa armar. Ska jackor och tröjor passa mina armar så blir de bylsiga som tremannatält :) Jag har i vuxen ålder aldrig sett en tröja med tumgrepp som funkar för mig.

Likadant med fingervantar - alltid för korta fingrar. Och alltid för snäv tumme.

Tumgreppet känns ju lite intuitivt som en jättebra grej - men det är ju ytterst sällan man använder det.
Jag har också lite långa armar i förhållande till midjemåttet - vilket jag tror är vanligt när man är 190 typ. Herrstorlekar slutar liksom växa på längden runt 50-52 och blir bara vidare...
Om det är tumgrepp så kan de ju var olika "irriterande". En del är välsydda, lite mer omlott, och de märks inte när man inte använder dem.

tröja 90

Få tröjor har tillräckligt långa armar för mig. Jag är inte extremt lång (190 cm), men ganska smal och har förhållandevis långa armar. Ska jackor och tröjor passa mina armar så blir de bylsiga som tremannatält :) Jag har i vuxen ålder aldrig sett en tröja med tumgrepp som funkar för mig.

Likadant med fingervantar - alltid för korta fingrar. Och alltid för snäv tumme.

Jag är också ganks lång och har långa ärmar och säker därför efter 100sotrlekarna 152 = 52 med längre ärmar/ben.
Men en tröja som funakr för mig är den militära värmetröja 90 med tumgrepp (OBS inte fältskjotorta 90 utan tumgrepp och inte heller den med gradbeteckningar på axlarna som också saknar tumgrepp). Den görs ju av ullfrotte orginal. Vet inte om kronan beställt extra långa ärmar på sina eller om det är wollpower orginal-längd. Prova annars en överskottsbutik nära dig och se om de är långa nog. Du får givetvis välja färg själv, bara du väljer olivgrön ;-)
Den gröna finns i två tjocklekar, tror det är 200g/m2 resp 400g/m2.
Kan ev finnas en marin variant i mörkblått också...

/Patrik, som valde grönt

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg