trycket i däcket hur varierar det med temperaturen

Lite enkelt gaslagspillande (pV = nRT) ger (om man antar konstant däckvolym) att trycket borde sjunka med 16% ty temperaturen sjunker med cirka 16% (54 grader av 293).

Approximation till ideal gas borde vara rätt bra då temperaturerna är relativt höga (jfrt med kokpunkt för "luft") och densiteten låg.

Hur gjorde du dina tester?

Jag pumpade däcken upp till önskat tryck innomhus, väntade en stund inne och kontrollmätte. Ställde ut dom på bron occh mätade igen efter en halvtimme, två gånger på varje tror jag.
Så det här är väldigt faktiska mätningar, och trycket sjunker inte så mycket i och med själva mätningen vid så relativt lågt tryck och stor volym i däcket.

Tycker mig minnas att ett argumnet för att almänna gaslagen inte stämmer i detta fallet är att mängden (eller snarare volymen) gas i däcket faktiskt förrändras. Skulle vi vara ute i det fria och mäta skulle det bli väldigt annorlunda men här blir det faktiskt mindre gas per cm^3 i däcket.
För temperaturen i sig kommer väl påverka trycket den också..
Men jag kommer inte ihåg och det kanske inte är något hållbart resonemang heller.

Mäta själv och kolla vad du kommer fram till..
Så då tar du trycket kallt / trycket varmt i vilken enhet du nu kan mäta det i (tal mindre än 1, efterssom trycket har sjunkit) och tar roten av det utefrån hur många grader du hade. ^(1/X) Där är X antalet grader i förrändringen..
Exempelvis:
Trycket sjönk från 2.5 till 2 bar på 10 graders skillnad. alltså
0.8^(1 / 10) = 0.977932769 (tionderoten ur 0.8)

Trycket sjönk 2.21procent per grad som temperaturen minskade ;)

Men det jag skirver här är inte kontrollmätat utan mer en principskiss!
Och exemplet är överdrivet.
 
Jag pumpade däcken upp till önskat tryck innomhus, väntade en stund inne och kontrollmätte. Ställde ut dom på bron occh mätade igen efter en halvtimme, två gånger på varje tror jag.

Hade du den temperaturskillnad som du tog som exempel, dvs 20 grader inomhus och -34 grader utomhus?

Jag tänker mig att det är vanskligt att extrapolera mätningar på betydligt mindre intervall med tanke på mätfel som förstoras etc.

Jag hade gissat att allmänna gaslagen skulle vara tillämpbar, men om riktigt genomförda mätningar säger något annat så vinner såklart empirin över teorin. Isåfall vore det dock mycket intressant om någon kunde upplysa mig om varför allmänna gaslagen går fel. :)
 
Personligen märker jag det påtagligt då jag pumpat cykeldäcken i cykelkällaren där det kanske är 20 grader C, och då jag cyklar då det är minus 5 grader C. Då blir cykeln trögtrampad för det är för lågt tryck i däcken.
Per Brune
Detta fenomen upplevdes på sambons cykel, köpt i höstas. Pumpad i affär(21+?) och körd i plusminusnoll. Den blev märkbart trögare...
 
Allmänna gaslagen gäller tills vidare

När man pumpar upp ett cykelhjul så stiger temperaturen i pump och däck till en del över omgivningens temperatur. Man kan följaktligen inte anta att det tryck som var i pumpen när man slutade pumpa är detsamma som är i slangen när hjul och slang antagit omgivningens temperatur.

Hur man mäter har alltså stor betydelse för resultatet.

Släpper man ut luften dvs sänker trycket sker motsatsen dvs temperaturen sjunker. Den kan sjunka dramatiskt om man släpper ut höga tryck. Tappar man ut koldioxid ur en gastub kan man faktiskt erhålla torris som har temperaturen - 78 grader celsius.

Detta är bakgrunden till att ventiler kan frysa på dykaraggregat vid plusgrader i vattnet om luften strömmar ut för snabbt.

Thure.

PS mindes fel i mitt förra inlägg. På mitt cykeldäck står det 4,5 bar det motsvarar inte 4,5 kPa utan 450kPa. Se omvandlingstabellen http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryck
 
Senast ändrad:
Bra Thure!

Många tror att det som står på pumpen är det tryck dom har i däcken! Då är vi i alla fall två som vet bättre! Är mkt noga med mina däckstryck på racer(å MC) så jag mäter alltid efter jag fyllt på luft med en mätare som jag kan använda på både bil å racerventil!

/Janne
 
...Jag hade gissat att allmänna gaslagen skulle vara tillämpbar, men om riktigt genomförda mätningar säger något annat så vinner såklart empirin över teorin. Isåfall vore det dock mycket intressant om någon kunde upplysa mig om varför allmänna gaslagen går fel. :)

Jag tycker nog gaslagen stämmer ganska bra. I de mätningar jag gjort får jag ett fel på knappt 4% över ett temperaturområde på 60 grader. Detta var på ett bildäck. Den betydligt större luftvolymen kanske gör att verkligheten stämmer bättre med teorin.

//Andreas
 
Jag tycker nog gaslagen stämmer ganska bra. I de mätningar jag gjort får jag ett fel på knappt 4% över ett temperaturområde på 60 grader. Detta var på ett bildäck. Den betydligt större luftvolymen kanske gör att verkligheten stämmer bättre med teorin.

//Andreas

Skönt att höra :)

De 4% som blir fel är väl delvis mätfel/inexakthet (såklart) och kanske delvis avvikelser från konstant volym som man approximerar.
 
Bra Thure!

Många tror att det som står på pumpen är det tryck dom har i däcken! Då är vi i alla fall två som vet bättre! Är mkt noga med mina däckstryck på racer(å MC) så jag mäter alltid efter jag fyllt på luft med en mätare som jag kan använda på både bil å racerventil!

/Janne

Jag är fullt medveten om att luft blir varm när man pumpar den, just därför jag väntade en stund (20min?) inne innan jag kontrollmätte, och då med en manometer i penn-modell.

Och jag mätte det här väl inte primärt för att hitta ett samband utan för att jag ville veta.

Jag gillar inte att kallas dum..
 
Har inte menat att kalla nån dum, förlåt i så fall!
Men vet att när många pumpar (mc på tappen) eller racern hemma å går efter mätaren på fotpumpen så blir inte det trycket som står det exakta trycket som det blir i däcket!
Tror att lite pyser bort när du pumpat färdigt(det hörs) + tror att lite tryck oxå försvinner i slangen från pumpen!
Har då en liten mätare som används till att mäta tryck i framgafflar där finns absolut inget bortfall av luft när man kollar trycket efter normal pumpning!
Inget stort bortfall men pumpar du en racer tex 9,5kg så blir det bara 9,0kg i däcket!
Inget problem bara man vet om å fyller på lite mer!

/Janne
 
Har inte menat att kalla nån dum, förlåt i så fall!
Men vet att när många pumpar (mc på tappen) eller racern hemma å går efter mätaren på fotpumpen så blir inte det trycket som står det exakta trycket som det blir i däcket!
Tror att lite pyser bort när du pumpat färdigt(det hörs) + tror att lite tryck oxå försvinner i slangen från pumpen!
Har då en liten mätare som används till att mäta tryck i framgafflar där finns absolut inget bortfall av luft när man kollar trycket efter normal pumpning!
Inget stort bortfall men pumpar du en racer tex 9,5kg så blir det bara 9,0kg i däcket!
Inget problem bara man vet om å fyller på lite mer!

/Janne

Var finns en tryckmätare som passar till racerventiler (Presta) att få tag på? Helst i Sverige.

Jag har visserligen en adapter för att kunna pumpa däcken och mäta trycket på närmaste bensinstation, men om man vill ha noggrannare saker och inte så klumpiga.

Nu tillhör inte Biltema mitt favoritställe att handla på, så jag hade tänkt mig en mätare som är bättre än det som finns på Biltema. Biltemas mätare slutar på 7 bar, vilket är ungefär det tryck jag tycker är lagom på min cykel.

Per Brune
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.