Trollsjön

Sitter och planerar för sommarens utflykt. Funderar på att kliva av tåget i Låkta och ta första natten vid trollsjön. På calazos 1:25000 karta finns det markerat en möjlighet att komma upp mot Gearggecorru vid sjöns nordöstra ände. Har läst några resebeskrivningar, men undrar om någon har en färsk beskrivning av att ha tagit sig upp den vägen och om möjligt relativt nya bilder? 20210525_122744.jpg

Skulle vilja ha! Det är väldigt brant men jag har sett folk komma både upp och ner när jag varit vid själva sjön. Väntar med spänning på rapport! Hur är färdplanen vidare? Vill själv gärna utforska de här ställena bättre.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gick upp där med två barn och tung packning. Det gick bra men var lite av en utmaning. Stigen är stundtals svår att se, och det är svårt att veta hur långt man har kvar.
Som sagt riktigt brant, men inte klättring. Väl över på andra sidan blev tältplatsen bister minst sagt.

Bilagor

• 9A23F40A-BD68-49EC-9168-212CF2997334.jpeg
    9A23F40A-BD68-49EC-9168-212CF2997334.jpeg
    4.5 MB · Visningar: 287
  • DBA31782-B633-4FE7-A360-4C4028B7FBC9.jpeg
    DBA31782-B633-4FE7-A360-4C4028B7FBC9.jpeg
    5.8 MB · Visningar: 275
Vid bra förhållanden så går det bra att ta sig upp. Brant, men ingen klättring.

Vid dåligt väder hade det inte varit mitt förstahandsval som rutt.

Tack för all info och bilder!
Det ser ju klart hanterbart ut om vädret är ok. Får se till att ha en plan B i annat fall.
@skogsjonte, planen vidare är att hitta en vettig tältplats, ta någon dag/topptur och sedan mot kårsavsggi.

Det är väldigt kargt där uppe, så räkna med att tältplatserna blir i stil med min tidigare bild, vilket ju har sin charm också såklart.
Jag gick i krokarna förra året, och var då sugen på topptur upp på Biran. Där borde utsikten över Kårsavagge vara fin. Nu blev det inte så, men vi tältade på platån syd-öst om toppen. Där var det också fint!

Bilagor

• A3B0C587-9433-4457-98F6-27E1C6AB4359.jpeg
    A3B0C587-9433-4457-98F6-27E1C6AB4359.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 213

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips