Trollsjön

Vill vandra till trollsjön i sommar med 2 barn 11 och 15 år.
Vi är helt nybörjare på vandring så kan man gå dit utan att gå vilse? Är leden tydligt och bra skyltad eller bör man ha någon guide med sig. Är den lämplig för barn?
Vilken månad på sommaren är bäst att vandra dit?
Finns det fjällstuga i närheten som man kan övernatta .
Hur lång är vandringen från loktatjocka? Om man inte har bil kan man ta sig dit med buss/tåg?
Ge mig gärna så mycket info som möjligt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bra val

Man kan ta sig dit utan att gå vilse, du går i en dal fram och tillbaka, skulle säga att det är svårare att ta sig ur dalen. Det är en tydlig stig från tågstationen som man kan följa fram och tillbaka. Mina barn var 6 år som yngst när vi var upp dit.

Det är en lämplig dagstur, lämpligt bo i t.ex. Björkliden, ta tåget till stationen (som jag tappa namnet på nu), gör dagsturen och därefter tåg tillbaka. Låkta, förmodar att det är tågstationen du pratar om då?

Det är nog bättre att bo i Björkliden (och ta tåget/bussen till Låktatjokka hållplats) än att bo i Låktatjåkka fjällstation för en första vandring med barn. Låktatjåkka ligger ca 400 höjdmeter högre än Trollsjön så det är betydligt tuffare vandring till fjällstationen än till Trollsjön. Det är ju även ett område som inte är så vädersäkert om man kommer upp en bit.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips