Trött på `plastjackor´

Hejsan!

Kanske skall börja med att jag är uppväxt med bomullsjackor men även ull och Helly-Hansens fleece

Nåväl, efter ett antal svindyra skaljackor med diverse magiska egenskaper gick jag och köpte en klassisk utelivs-jacka, det blev en Fjällräven Sarek Trekking Jacket med klassisk G1000 väv.

Hade tidigare ögonen på Tur Jacket från samma tillverkare men den försvann sorgligt nog. I dag här vid Roslagskusten var det snöstorm med 15 meter/s i byarna och runt nollan så på med jackan och ut på en 2-timmars power-walk. Vad blir då facit?

Första känslan är att man är skyddad, att man är i huset i stället för utanför så att säga. Vidare är denna jackas huva något alldeles extra med en rejäl `sarg´ som håller ansiktet väl skyddat utom i vindögat då förstås. Väl hemma igen kan jag konstatera att trots blötsnö och en rejäl pulshöjande promenad är jackan torr samt de två underlagen. Varför blev det så här bra? Jag gissar att en väl avvägd impregnering samt plaggets generösa rymd var avgörande. Jo, jag kände hur det blåste igenom i vindbyarna men ingen otrevlig känsla med ull-frotte och fleece närmast kroppen.

Med min HH Professional Mountain skulle denna tur blivit en blöt tillställning som alltid med mina `plastkläder´ ;(

http://nordicbushcraft.outdrr.com/fjallraven-sarek-trekking-jacket/

Hur är ert förhållande till moderna skalplagg, kanske en generationsfråga!

Och bara ett klargörande, jag är ingen `märkesidiot´.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ett alternativ är ju kläder i Ventile, vilket är 100% bomull av en extremt tätvävd typ som ursprungligen användes för räddningsdräkter för piloter under WWII. Finns fina jackor som sys i England:

http://hilltrek.co.uk/acatalog/copy_of_copy_of_Ventile.html

Som Kurt säger så är G-1000 65% polyester, 35% bomull (som iofs blir en mkt bra textil, men nu var det ju naturmaterial du talade om...).

Mats

Jag har också en Fjällrävenjacka och tycker G1000-väven är alldeles för stel och obekväm. Inte regntät och suger upp vatten trots behandlad med greenlanvax. Sen är kvaliten överlag på fjällräven inte alls bra jämfört med liknande plagg i samma prisklass. Funkar på hundpromenaden men på vandring får de stanna hemma

Som Kurt säger så är G-1000 65% polyester, 35% bomull (som iofs blir en mkt bra textil, men nu var det ju naturmaterial du talade om...).

Mats[/QUOTE]

Var talade jag om naturmaterial?
Jag informerade om att jag tillhör generationen som växt upp med bomullsjackor och som köpt en G1000- jacka. En G1000-väv upplever jag väsensskild mot den 100% plast dagens skaljackor är tillverkade av.

Tycker 65/35 blandningen är en mycket lyckad mix. och den har funnits ganska länge nu. Tillhör definitivt en materialtyp som tillhör den äldre jack-generationen innan dagens plastjackor......i min värld;)

Om du skriver "Trött på plastjackor" så får du nog räkna med att folk inte tror att du vill ha en jacka som till 65% består av plastfibrer...

Mats

Jag tänkte nog så här:
Skaljackor är väl till 90% (minst) jackor av 100% plast.
G1000 väven (65/35) kom 1968 och tillhör definitivt inte plastjacka-generationen som oftast har membranteknologi.

Jag tänkte nog så här:
Skaljackor är väl till 90% (minst) jackor av 100% plast.
G1000 väven (65/35) kom 1968 och tillhör definitivt inte plastjacka-generationen som oftast har membranteknologi.

Då förstår jag hur du tänker. Håller som sagt f.ö. med om hur bra 65/35 är - jag går och paddlar alltid i sådana byxor/jackor (dock ej Fjällräven).

Mats

Går de sönder/slits ut på dina vandringar?
Nej men de är onödigt tunga, drar till sej väta och håller inte tätt om det skulle vara ihållande dåligt väder. Föredrar en tunn vindjacka eller softshell och en regnjacka istället. Mitt förra fjällräven tält gav upp i fält och läckte som ett soll så litar inte på deras produkter när man är långt hemifrån :)

Jag (som är blott 24 år) håller med TS. Ropade nyss hem en g1000jacka på tradera och saknar inte goretexjackan ett smack. Jag tycker g1000 är alldeles underbart att ha på sig så länge det inte är nederbörd. Har dock inte använt det i längre friluftssammanhang än, kan tänka mig att den blir ganska fuktig och tung under längre uteperioder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips