Trianga med gas. Enkel fråga

Tacka alla, bara jobbat med de vanliga trianga innan. Kört lite här hemma idag och det var ju rätt basic när man väl provade. Ville bara lite försiktig då det handlar om gas.


Det där med upplevd risk och verklig risk...

Om man jämför gas och sprit så är spritbrännaren och hanteringen av sprit betydligt farligare och flertal ingångar för handhavande fel om man ser till antalet redan skedda olyckor.

Ett av problemen med sprit är att det brinner osynligt i dagsljus och man öppnat bränsleflaska och börja porla sprit i brännaren fast låga finns kvar i någon del av brännare eller i dess underlag den är ställd på (glödande/brinnande gräs/löv), det andra att det kan brinna och tom. explodera i luftutrymmet ovanför vätskeytan i bränsleflaska och hosta ut en stor del av innehållet och det brinner överallt strax efter.

Därför skall alkoholbränslen hanteras med godkända bränsleflaskor och flamspärr i påfyllningsanordning/kork och aldrig skruva av korken så att öppna diametern eller slitsen blir mer än 2-3 mm när det finns öppen låga i närheten (tex. situation vid påfyllnad av sagda bränsleflaska från förrådsdunk). Metallkannor med jättelång och smal metallpip/rör för just T-spriten för tex. förvärmningssprit av gamla fotogenstormlyktor och fotogenkök fanns där av en anledning och då menar jag inte för åtkomsten till där man fyller på...

Det är alltså väldigt massa saker man skall hålla reda på när man använder etanol/T-sprit som bränsle och bränskadeolyckor vid utomhusaktiviteter är nästan alltid i samband med just spritkök och allt som oftast med just Trangia med spritbrännare...


Olyckor med gaskök är väldigt sällsynta - dels för att man har ökad respekt för det, det luktar illa där det läcker (lukta runt förslutningen efter påskruvandet av flaskan - är doft kvar och inte försvinner med lätt vädring med handen och doften återkommer efter så läcker det - och man kollar innan man tänder köket!! ) men det också få saker som går fel och vid ändå inträffade fel - i regel har tid på sig att avlägsna sig från köket och ytterst sällan bränns av någon plötsligt uppflammande lågor (som med T-sprit) om det skulle bli stor öppen eld (avbrott slang) och i många fall så slocknar det tom. av det..

Det värsta man kan råka på är otät ventil när man skruva av flaskan och i dessa fall och det inte går att få det tät igen (ofta för att det var skräp på ventilen från början när man skruvade på flaskan), så låter man flaskan vara påskruvad på köket tills flaskan är tom eller så ställer man en bit bort långt från eld och den får pysa sig tom. (typ vid dagsutflykt, - vid längre vandring har man ofta inte råd att tappa bränslet utan då får det sitta kvar på köket och användas upp tills det är tomt.)
 
Senast ändrad:
Det där med upplevd risk och verklig risk...

Om man jämför gas och sprit så är spritbrännaren och hanteringen av sprit betydligt farligare och flertal ingångar för handhavande fel om man ser till antalet redan skedda olyckor.

Ett av problemen med sprit är att det brinner osynligt i dagsljus och man öppnat bränsleflaska och börja porla sprit i brännaren fast låga finns kvar i någon del av brännare eller i dess underlag den är ställd på (glödande/brinnande gräs/löv), det andra att det kan brinna och tom. explodera i luftutrymmet ovanför vätskeytan i bränsleflaska och hosta ut en stor del av innehållet och det brinner överallt strax efter.

Därför skall alkoholbränslen hanteras med godkända bränsleflaskor och flamspärr i påfyllningsanordning/kork och aldrig skruva av korken så att öppna diametern eller slitsen blir mer än 2-3 mm när det finns öppen låga i närheten (tex. situation vid påfyllnad av sagda bränsleflaska från förrådsdunk). Metallkannor med jättelång och smal metallpip/rör för just T-spriten för tex. förvärmningssprit av gamla fotogenstormlyktor och fotogenkök fanns där av en anledning och då menar jag inte för åtkomsten till där man fyller på...

Det är alltså väldigt massa saker man skall hålla reda på när man använder etanol/T-sprit som bränsle och bränskadeolyckor vid utomhusaktiviteter är nästan alltid i samband med just spritkök och allt som oftast med just Trangia med spritbrännare...


Olyckor med gaskök är väldigt sällsynta - dels för att man har ökad respekt för det, det luktar illa där det läcker (lukta runt förslutningen efter påskruvandet av flaskan - är doft kvar och inte försvinner med lätt vädring med handen och doften återkommer efter så läcker det - och man kollar innan man tänder köket!! ) men det också få saker som går fel och vid ändå inträffade fel - i regel har tid på sig att avlägsna sig från köket och ytterst sällan bränns av någon plötsligt uppflammande lågor (som med T-sprit) om det skulle bli stor öppen eld (avbrott slang) och i många fall så slocknar det tom. av det..

Det värsta man kan råka på är otät ventil när man skruva av flaskan och i dessa fall och det inte går att få det tät igen (ofta för att det var skräp på ventilen från början när man skruvade på flaskan), så låter man flaskan vara påskruvad på köket tills flaskan är tom eller så ställer man en bit bort långt från eld och den får pysa sig tom. (typ vid dagsutflykt, - vid längre vandring har man ofta inte råd att tappa bränslet utan då får det sitta kvar på köket och användas upp tills det är tomt.)

För att undvika att fylla sprit i en brinnande brännare är en bra rutin att man alltid lyfter ur brännaren ur kökets nedre hållare, kan man då hålla i brännaren utan handskar är den sval nog att fyllas på.
Pratar vi spritbrännare kan vi ju påminna om att inte släcka den med locket med isatt gummitätning - då riskerar man att packningen smälter och täpper igen hålen på brännarens ringkant = sämre effekt. Låt brinna ut är bäst, annars släck med stängd "sparlåga" (relger-ringen), med en tom kastrul direkt mot brännaren eller möjligen med locket upp&ner.

/Patrik
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips