Trepassleden ensam?

• Trådstartare j-m.isaksson@swipnet.se (Magnus Isaksson)
  • Start datum

j-m.isaksson@swipnet.se (Magnus Isaksson)

Gäst
Jag planerar en tripp till Kebnesaise området, där jag tänkte försöka mig på Trepassleden ensam. Jag kommer att gå från Abisko och vika av ner mot Unna räiita osv.
Är det oklokt att gå ensam. Främst tänker jag på det passet mellan Unna Räiita och Kaskavage. Jag får nog anse mig själv som en ganska van fjällvandrare.
Tips vore bra.

"Ganska" frekventerad led.

Hej!

Jag skulle kanske tveka att gå leden ensam, m.t.p. att den är rätt besvärlig i just det första passet, om inte "glaciären" är snötäckt. Samt att det är lätt att kanske trampa fel i blockterrängen.

Däremot är ju leden rätt så frekventerad, i alla fall några vandrare per dag, om det är vettigt väder. Man kanske kan slå följe med någon (kanske t.o.m. diskret på avstånd), de besvärligaste sträckorna. Jag har så gott som alltid vid övernattning i Nallostugan, träffat på folk, som skall gå trepassleden.

Mvh
Bert

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Gäst
Tack!

Tack Bernt för ditt råd jag kommer att ta det till mig. Vad jag förstår så kan man undvika att gå på glasiären vid första passet, genom att gå ner till foten av den och sedan ta sig upp i rasbranten till vänster om galasiären. Kanske det är en väldigt jobbig väg att gå?
Jag kommer att ha med mig stegjärn för övrigt, kan vara tryggt att ha på glasiären ifall jag väljer att ta den vägen.

Om du kommer från öster.....

Hej igen!

Vet inte vilken väg Du väljer att gå in i Unna Räitavagge. Men ett alternativ, om du kommer från Vistas, är att vandra U.R. istället för Stuor Räitavagge. U.R. är fantastiskt vacker även från detta håll.

Då blir det naturligt att gå upp, som du säger, i rasbranten till vänster om glaciären. Det är inga större svårigheter, även om man får lägga på 150 höjdmeter.

Ha en trevlig tur.
Själv styr jag kosan mot Padjelanta och Sarek om några veckor.

Mvh
Bert

Gäst
Lycka till

Åter igen tack för dina råd och tips. Jag kommer nog att välja detta alternativ då det vekar säkrare att gå upp brevid glasiären.
Det var mellan Padjelanta och denna vandring jag valde mellan. Hoppas att vädret är med dig i Padjelanta, det kan vara lite lynnigt där.
Lycka till!!
Mvh: Magnus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips