Treparksmötet - tips?

Jag planerar att vandra Treparksmötet i sommar, och funderar på om jag ska gå via Kisuris eller ta båten direkt till Kutjaure. Nån som har vandrat där o har nåt tips? Ska jag satsa på en topptur på Akka?
Tacksam för tips o råd! :)

Treparksmötet ligger ju på Pdajelantaleden direkt norr om Gisuris stugorna. Enklaste vägen att komma dit är att ta båten över Akkajaure från Ritsem till Änonjalme och följa Padjelantaledfen söderut en dagsetapp.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Ok, tack!
Vad jag förstår blir det en fin tur att sedan fortsätta till Kutjaure och Vaisaluokta och sen ta båten tillbaka till Ritsem. Nån som gått den turen? Hur många dagar ska jag räkna med (om jag bor i stugor)?

Det är totalt 3 längre dagsetapper som du tänkt att gå. Kommer du med em båten över från Ritsem kan du ju överväga att sova över i Akkastugorna. Kolla båttiderna över Akkajaure då det inte går många turer dagligen.

Du hade lite funderingar över Akka också. Det är ju inte en topp utan ett helt fjällmassiv med många toppar. Mycket har skrivits om Akka här på Utsidan, men det har oftast handlat om alpina klättringar till de svåraste delarna, inte sällan med glaciärpassager.

Jag har aldrig varit där uppe, men av kartan att döma borde det vara möjligt att göra en dagstur från Kisuris till någon (eller båda) av Västtopparna, 1734 och 1780 m. Det är i så fall en rejäl dagstur i obanad terräng med många höjdmetrar och mycket "klättring" (på två ben) i stenrösen, kanske också över snöfält. Du måste naturligtvis ha med matsäck och robusta kläder och vara beredd på att vända om vädret försämras.

Kanske någon annan kan berätta mer om detta?

Lycka till önskar Pelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips