Trenger tips på bra turområde

Hei jeg trenger noen tips. Jeg reiser til Sverige i morgen med min tjej og min hund. Vi har ikke bestemt oss for hvor vi skal, men kjører til Åre først. Min tjej er glad i fjellvandring, men ikke veldig glad i mygg,knott o.l så jeg ønsker meg tips på plasser hvor vi f.eks kan komme høyt nok med bil til at vi kan vandre mest mulig uten plagsomme insekter? Vi tenker bare dagsturer fra stuga eller fra telt v/ bilen.

Det er ingen spesielle krav for hunden, han er glad bare han får bli med.

Vi blir takknemlig for alle tips :)

Nära Åre, rätt så högt upp är Storulvån. Man svänger av i Enafors. Från Storulvån går det leder till Sylarna, Blåhammaren, Gåsen. Men riktigt myggfritt är det inte vid Storulvån, även om det är bättre än vid en å nere i skogen.

Ni kan ju gå en bit och slå upp tältet, och göra dagsturer sen.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
millimeter; sa:
Nära Åre, rätt så högt upp är Storulvån. Man svänger av i Enafors. Från Storulvån går det leder till Sylarna, Blåhammaren, Gåsen. Men riktigt myggfritt är det inte vid Storulvån, även om det är bättre än vid en å nere i skogen.

Ni kan ju gå en bit och slå upp tältet, och göra dagsturer sen.

Takk for tipset. Trenger egentlig tips på plasser lenger inn i sverige. Vi kjører til Åre i morgen, så avhenig av hva vi får av tips så kan vi ende opp hvor som helst i sverige. Har tenkt å bruke ca. en uke, så Kiruna skulle kanskje bli for langt, men Storulvån er nok lite for nære igjen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips