Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag planerar lite att genomföra en bestigning av någon av trekkingtopparna i Khumbuområdet som tex Island Peak eller Mera Peak.
Är det någon här som gjort det och kanske kan rekommendera någon?
Vi kommer nog anlita en trekkingarrangör för logistiken.
Våran gamla rapport från Paldor finns fortfarande kvar på Utsidan: http://www.utsidan.se/reseberattelser/paldor.htm
Jag kan ju inte direkt påstå att jag längre kommer ihåg vad som står i den, men jag har en vag känsla av att du skulle kunna hitta ett och annat nyttigt i den.
/PC
Om du vill upp på hhög höjd på ett lätt sätt så är Mera ett gott alternativ. Om man klättrar/går upp på Imja Tse (island peak) så kommer man närmare Everest och får se de höga topparna på nära håll, något man missar om man tar sig upp för Mera, om man inte fortsätter mot Imja Tse ocgh går tillbaka den vägen till Namche och Lukla. En absolut oförglömlig vandring och mitt absoluta tips är att gå från Rowaling in i Khumbu via Teschi Lapsa och klättra någon av topparna i närheten.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...