Trekkertent Saor

Jag har tältet och måtten ser ni på den bifogade bilden. Jag custom beställde tältet. Svaret är tänkt till de andra som undrade. Svarade Hanna i FB gruppen.
 

Bilagor

  • IMG_6407.jpeg
    IMG_6407.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 46
  • IMG_6657.jpeg
    IMG_6657.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 49
  • IMG_8451.jpeg
    IMG_8451.jpeg
    6.1 MB · Visningar: 48
Jag har tältet och måtten ser ni på den bifogade bilden. Jag custom beställde tältet. Svaret är tänkt till de andra som undrade. Svarade Hanna i FB gruppen.
Jag får inte ihop sektionen med tältets geometri, så som den ser ut på fotona. Det kan inte vara raka ytor på väggarna. Eller är det bara i någon lokal mittpunkt, som är extra utdragen? Fast då fick man dra rejält i tyget så det blev kokavt och dubbelkrökt - osannolikt, särskilt som DCF inte är elastiskt. Och då stämmer inte heller planritningen.

Är detta tillverkarens presentation så väcker den inte direkt något förtroende.
 
Senast ändrad:
Jag får inte ihop sektionen med tältets geometri, så som den ser ut på fotona. Det kan inte vara raka ytor på väggarna. Eller är det bara i någon lokal mittpunkt, som är extra utdragen? Fast då fick man dra rejält i tyget så det blev kokavt och dubbelkrökt - osannolikt, särskilt som DCF inte är elastiskt. Och då stämmer inte heller planritningen.

Är detta tillverkarens presentation så väcker den inte direkt något förtroende.
Hmm, vet inte riktig vad du menar med raka yttor. Men kan bifoga några ytterligare bilder om det nu hjälper. De bilderna var tagna precis efter jag fått hem tältet och satte upp tältet hemma. Skulle dra till norra Finland och Nordnorge 2 dagar efteråt i början av September.
Jag älskar tältet allt mer. 1.3 kilo landade vikten utan tältpinnar, inte UL precis men jag har annat tält för det.
 

Bilagor

  • IMG_6400.jpeg
    IMG_6400.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 26
  • IMG_6396.jpeg
    IMG_6396.jpeg
    3 MB · Visningar: 27
  • IMG_6391.jpeg
    IMG_6391.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 28
  • IMG_6404.jpeg
    IMG_6404.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 27
  • IMG_6405.jpeg
    IMG_6405.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 25
Hmm, vet inte riktig vad du menar med raka yttor. Men kan bifoga några ytterligare bilder om det nu hjälper. De bilderna var tagna precis efter jag fått hem tältet och satte upp tältet hemma. Skulle dra till norra Finland och Nordnorge 2 dagar efteråt i början av September.
Jag älskar tältet allt mer. 1.3 kilo landade vikten utan tältpinnar, inte UL precis men jag har annat tält för det.
Jag menade bara att ritningen inte kan stämma med det jag ser på bilderna. Men om inte verkligheten stämmer med kartan, så gäller verkligheten :)

Och i så fall är utrymmet inne i tältet betydligt mer generöst i verkligheten, än det skulle vara om tältet faktiskt såg ut som på ritningen.

Släpper Trekkertent en sån ritning så gör de ju sig själva en otjänst.
 
Utrymmet inne i innertältet upplever jag inte som generöst. Golvytan med sina 80 cm är tillräckligt generös men på grund av att innertältets vägar går lite ihop som en "dome" känns utrymmet eller luftigheten begränsat (misstänker det är det du menar med ifrågasättande av raka vägar).
Men jag valde en regnbågsformad blixtlås istället den traditionella J formade och därmed kan jag fälla ner hela innertältets väg och får bra med utrymme ihop med den raka absiden. Yttertältets väggar går ända ner till marken och man kan känna sig skyddat vid regn även vid helöppet innertältets framsida. Skulle man ta bort innertältet borde till och med 2 personer kunna sova.
 
Utrymmet inne i innertältet upplever jag inte som generöst.
Jag menade bara "generösare än på ritningen", dvs relativt sett. Inte som planmått på golvet eller den angivna topphöjden (de får man ju hoppas stämmer), utan som användbar volym, därför att ett mer kupolformat rum ger mer volym än ett triangulärt med raka väggar.

Får fortfarande inte ihop ritningen med fotona. Gillar tältet, men skulle inte gilla tältet på ritningen :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.