Tre filmer från svenska fjällen.

För en tid sedan laddade jag upp 3 album från förra sommarens vandringar i svenska fjällen...

Hemavan - Ammarnäs: http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=8530
Padjelantaleden: http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=8533
Vakkotavare - Nikkaluokta: http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=8536

Nu har jag också redigerat 3 korta filmer från samma vandringar. Ni hittar dem på min hemsida...
http://www.magnushedstrom.com/film-sverige/

Hoppas det kan inspirera någon och underlätta planerandet av nästa tur.

Om någon undrar så har jag filmat med en Nikon D7000 och Nikon 16-85/3,5-5,6 lins i upplösningen 1280x720 med 25 bildrutor per sekund samt använt kamerans inbyggda mikrofon. Det är inte kamerans bästa upplösning. Som ni kan höra så kommer ljudet från linsens vibrationsreducering med på filmen vilket var anledningen till att jag slutade ha den påslagen men då blev det rätt skakigt när jag inte använde stativ. För bättre kvalite gäller högre upplösning, extern mikrofon och stativ så ofta som möjligt.
 

avslutad210712

Gäst
Utsidan är för nördar som mig och några normala människor :)

Oavsett vad du/man tycker om så lägg upp dem på youtube och/eller vimeo för det är där gemena man söker filmer om fjällen. Vanliga människor har ingen aning om utsidan och vi vill att så många människor som möjligt skall förstå skönheten med fjällen.

Återkommer med kommentarer när jag sett filmerna.

[Ändrat]

Äsch ser nu att de finns på youtube :)
 
Oavsett vad du/man tycker om så lägg upp dem på youtube och/eller vimeo för det är där gemena man söker filmer om fjällen. Vanliga människor har ingen aning om utsidan och vi vill att så många människor som möjligt skall förstå skönheten med fjällen.

[Ändrat]

Äsch ser nu att de finns på youtube :)

Ja precis de finns på youtube också men det är bara en praktisk grej ser hellre att rullarna hamnar framför ögonen på familj, vänner och utsidanfolket :)

Fina filmer! Gillar 00:55 på Hemavan - klippet! :)

Tack. Den snutten är när vi är på väg upp mot Sytertoppen. Fint där uppe men på toppen var det folk som hade bänkat sig rejält exakt vid toppröset och tysta var de inte heller så jag tänkte att jag väntar tills de pyser ner och det gjorde de samtidigt som det började att regna så filmat från toppen blev det inte så mycket med.
 
Vackra inspirerande filmer! :)

Ett extra plus för avsaknad av bakgrundsmusik och filmande med "selfiepinnar". Hade dock gärna sett att de enskilda klippen varit längre. Det är vackra vyer som man som tittare gärna vill få tid att suga in! Det ger ett lite hoppigt intryck när klippen är så korta.
 
Vackra inspirerande filmer! :)

Ett extra plus för avsaknad av bakgrundsmusik och filmande med "selfiepinnar". Hade dock gärna sett att de enskilda klippen varit längre. Det är vackra vyer som man som tittare gärna vill få tid att suga in! Det ger ett lite hoppigt intryck när klippen är så korta.

Kul att du gillade dem och tack för input. Har funderat en del över hur långa klippen ska vara tyckte det där kändes bra men jag tar det med mig till nästa gång så kanske jag kan testa med lite längre varianter.
 
Kul att se. Drömmer mig bort till sommarens tur nu, och det lutar åt Padjelanta. Efter att ha sett din film blir jag ännu mer sugen!
 
Vilkan fina filmer !!

Hejsan !! Vilka toppenfilmer...jag har Vakko-Nikka på min bucketlist för i år så det var extra kul att se den vandringen. man fick ju inte mindre fjällängtan av att se dem direkt :) !!

Är lite nyfiken på hur du upplever Nikkor 16-85 zoomen, jag har gått och klurat på den under en tid iom att min Tamron 17-50/2,8 börjar ge vika av akut ålderdomssvaghet Detaljer som zoomring som losnar och kvaddad gänga till filterhållaren gör sitt. Gluggen har dock en fin egenskap, den är hyffasd ljusstark iom bländare 2,8. Den gluggen säljes också i en omarbetad upplaga, även den med VR men utan AF-S

Hur sköter sig 16-85an i detta avseende ? Känner du dig handikappad med bländare 3,5-5.6 ? Att den levererar kanonskärpa verkar inte vara tu tal om. Det är mest max bländare som oroar mig lite...kan du lugna ner mig eller bekräfta mina farhågor kommer jag sakna bländare 2,8 eller går denna glugg att leva med tack vare VR-II ?

Jag har en D7100 så man kan ju sätta upp ISO't lite utan att det brusar herrejösses mycket...men det skulle vara kul att höra dina åsikter i ämnet...

mvh // Pzon ..
 
Kul att se. Drömmer mig bort till sommarens tur nu, och det lutar åt Padjelanta. Efter att ha sett din film blir jag ännu mer sugen!

Hejsan !! Vilka toppenfilmer...jag har Vakko-Nikka på min bucketlist för i år så det var extra kul att se den vandringen. man fick ju inte mindre fjällängtan av att se dem direkt :) !!

Är lite nyfiken på hur du upplever Nikkor 16-85 zoomen mvh // Pzon ..

Vad kul att ni gillade filmerna.

Padjelanta är jättefint kan knappast bli fel där :)

Vad gäller 16-85 så är jag inte alls nöjd trodde den skulle vara bättre. Jag hade också en 18-50/2,8 men Sigma förut och den var klart bättre. Vad gäller ljusstyrka, VR och ISO så är det väl nästan inga problem alls egentligen med den biten men det hade varit kul att fota med högre bländare ibland i synnerhet som jag nästan alltid använder 8 (eller där i närheten) nu då det är det enda som ger något sånär vettig skärpa. Den huvudsakliga skillnaden är skärpan/kvaliten i bilderna och den här gluggen presterar inte alls i närheten av vad 2,8-linserna gör. Om jag nu inte fått ett måndagsexemplar. Så lägg ner tankarna på 16-85 är mitt tips :)
 
Tack för tipset !!!

Vad kul att ni gillade filmerna.

Padjelanta är jättefint kan knappast bli fel där :)

Vad gäller 16-85 så är jag inte alls nöjd trodde den skulle vara bättre. Jag hade också en 18-50/2,8 men Sigma förut och den var klart bättre. Vad gäller ljusstyrka, VR och ISO så är det väl nästan inga problem alls egentligen med den biten men det hade varit kul att fota med högre bländare ibland i synnerhet som jag nästan alltid använder 8 (eller där i närheten) nu då det är det enda som ger något sånär vettig skärpa. Den huvudsakliga skillnaden är skärpan/kvaliten i bilderna och den här gluggen presterar inte alls i närheten av vad 2,8-linserna gör. Om jag nu inte fått ett måndagsexemplar. Så lägg ner tankarna på 16-85 är mitt tips :)

Då blir det nog en TAMRON 17-50/2,8 igen...jag hade detta på känn...stort tack för tipset !! Köpte en Sigma 17-70 först, toppskärpa...kanonglugg...men firmware i glugg och kamera D7100 fungerade inte till 100% (googla gärna på "Nikon D7100+Sigma 17-70" så får du se) hade vart kul med lite mer brännvidd men inte till priset av problem...Cyberphoto var proffsiga nog att ta tillbaks gluggen utan problem...


// Pzon ..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandraren89 Tre nätter i "närheten" av Göteborg? Fjällvandring 1
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
JohnnyL Vad göra i Abisko tre nätter? Fjällvandring 3
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
stormtrivs Sarek tre turer i följd. Fjällvandring 2
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Vajja 19km på tre timmar? Fjällvandring 14
Medon Tre mysterier på Artfjället Fjällvandring 9
madde182 kvikjokk på ca tre dagar Fjällvandring 10
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
JonnyRocker Kebnekaise på tre-fyra dar? Fjällvandring 3
bastat Tre barn i lappland Fjällvandring 5
svartöra Tre mil om dagen Fjällvandring 9
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Janne37 Filmer? Fjällvandring 1
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.