Trasiga vandrarkängor - vad göra?

Mina Meindl-kängor har gått sönder vid hälarna och en bit fram (se bilder nedan). Bortsett från detta är de inte farligt slitna. Nån som har erfarenhet av att få sina kängor lagade?

Jag köpte dem på Femmans Sport, som tyvärr inte finns kvar längre. Går man till en friluftsbutik eller en skomakare?
Meindl1.jpgMeindl2.jpg
 
Ja, ta dem till en skomakare och be denna gå igenom skorna grundligt och inte bara laga det som syns. För vardagsskor kan man laga själv, men då är en lossnad sula inte samma katastrof som ute på fjället. Du vill kunna lita på dem.
 
Hur gamla är kängorna och skicket på den dämpande mellansulan i PU skum? Är de upp mot 7år + och lite använda är det tveksamt om de håller att bara limma fast yttersulan. Att den släppt som på bilden betyder nog att mellansulans material håller på att ge upp. Mellansulan åldras (snabbare ju mindre kängorna används) och riskerar totalhaveri vid en längre och lite tuffare vandring. Är kängorna i bra skick hade jag hellre satsat på ett riktigt sulbyte är att försöka jaga dem. Inte kul med kängor man inte kan lita på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oskar R. Trasiga hälar... Utrustning allmänt 1
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.