Trapper K1 Fighter

Tjena!
Jag är mycket vid havet, seglar osv men nu tänkte jag ge mig in på paddlandet också. Jag är nybörjare då det gäller kajak och har i princip bara SETT på dom innan. Dock är jag ganska atletisk av mig och gillar utmaningar!
Och så, har jag hittat en Trapper Fighter för 10000, begagnad men i fint skick. säljaren säger att alla tillbehör finns.
så till mina frågor:
Är fighter en bra kajak, och en bra kajak för mig? då menar jag mest om det är en för "enkel" kajak, att ja kanske dras ner av klumpighet, tyngd, strömlinjer osv.
Är 10.000 ett hyfsat pris? Tror den kostar runt 15.000 ny vilket ja tyckte lät ganska lite.
sista frågan är igentligen om man skall räkna paddel som tillbehör på en kajak? Dom kan ju kosta en del dom där godingarna!

Tack på förhand!

Hej

Priset är nog inte så mycket att säga om, en välbyggd glasfiberkajak som är i gott skick är nästan likvärdig med en ny.
Fighter som f.ö. har samma skrov som Arkö fast den är försedd med skott och luckor anser jag personligen är den bästa i hela trapperserien. Den har också stor slutstabilitet vilket kan vara lämpligt vid kustpaddling.

/ Stig

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej

Priset är nog inte så mycket att säga om, en välbyggd glasfiberkajak som är i gott skick är nästan likvärdig med en ny.
Fighter som f.ö. har samma skrov som Arkö fast den är försedd med skott och luckor anser jag personligen är den bästa i hela trapperserien. Den har också stor slutstabilitet vilket kan vara lämpligt vid kustpaddling.

/ Stig

Ja, då får det väl bli jag som säger det den här gången, eftersom ingen annan hann före:
Glöm inte att pröva innan du köper! Och pröva inte bara den båt du ska köpa, utan helst ett tjog andra! Och helst under långa paddelpass! Gör du inte det, är risken stor att du kommer vilja ha en annan kajak efter ett år eller tre.

En tröst i sammanhanget kan förstås vara att andrahandsvärdet på kajaker är så bra. Förutsatt att du inte sliter för mycket på en begagnad båt, kan du sälja den igen för nästan samma pris. Billigare än att hyra, med andra ord. Lycka till med köpandet och paddlandet!

/micke

Köpte kajaken och känner mig mycket nöjd. den var i bra skick och paddel, kappel och väst ingick. fick höra av en bekant att fighter skall vara en relativt snabb kajak samtidigt som den håller sig stabil, är detta riktigt?
Trots min dåliga erfarenhet känns det som att jag har gjort en bra affär och äntligen fått in foten i "paddelvärlden"!

Tack för svaren!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips