Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
bara jag som tänker ordet MILJÖPÅVERKAN nr man hör att en båt ersätts av helikopter över en sjö?

Jag kan bara hålla med. Helikoptertrafik fyller en funktion som komplement här och var i fjällvärlden men på en sträcka som denna måste det till båtar. Vilken instans håller ögonen på miljön där, kommunen, lst, naturvårdsverket? Måste det rentav skapas en folkopinion?
 
Med tanke på hur många som brukar åka med M/S Storlule i högsäsong blir det många helikopter turer i skytteltrafik över Akkajaure för att ersätta den kapaciteten.
 
Det är ju tråkigt att båttrafiken ställts in, men det är ju knappast Fiskflygs fel. Bra gjort av dem att ta över och lösa ett stort problem när ingen annan uppenbarligen ville eller kunde.
 
Fick detta svaret angående en fråga jag hade med tidtabellen.

Tyvärr lyckas vi inte samordna tidtabellen så bra som vi hade velat med Länstrafiken, så ja, du kommer behöva ta flygningen på morgonen om du vill med bussen samma dag. Vi har varit i kontakt med Länstrafiken för en smidigare lösning men inte lyckats tyvärr.
 
Senast ändrad:
Det är ju tråkigt att båttrafiken ställts in, men det är ju knappast Fiskflygs fel. Bra gjort av dem att ta över och lösa ett stort problem när ingen annan uppenbarligen ville eller kunde.

Håller med. Fiskflyg är ett mycket serviceinriktat företag som jag har goda erfarenheter av. Det är inte dem vi ska vara kritiska emot utan kritiken gäller avsaknaden av båttrafik.
 
Senast ändrad:
Det är ju tråkigt att båttrafiken ställts in, men det är ju knappast Fiskflygs fel. Bra gjort av dem att ta över och lösa ett stort problem när ingen annan uppenbarligen ville eller kunde.

Det är absolut inte deras fel. De kliver in och löser et problem som ett antal andra aktörer visat sig ovilliga att lösa. Att STF drar sig ur är delvis förståeligt. men då borde nästan någon annan aktör från det offentliga ha ett intresse att lösa frågan med tanke på både turism och på miljön. Men det har ingen gjort, vilket är underligt. Möjligen är det kombinationen av säkerhetskrav och krav på tex skepparexamen som omöjligjort att någon lokal aktör tar över. Då kanske det behövs en översyn av regelverket.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips