Transport av kajaker

Vikten på kajakerna är bara en faktor att ta med i beräkningen. De dynamiska krafter som vinddraget ger upphov till kan tom dominera. Långa kajaker (och om man har kort biltak), anser jag alltid skall fästas i framkant med hjälp av minst en lina till bogserögla eller stötfångare.
Vilka vindkrafter som kan uppstå med fyra kajaker på taket vågar jag inte tänka på. Dels påverkas hela bilens väghållning och sedan belastas takräcket ordentligt. Inte kul att se kajakerna segla iväg i fjärran.
Jag har en 745:a som har långt tak, och en kajak som endast är 4.6m lång. Jag har ett stabilt takräcke och bra hållare. Den sätter jag fast enbart men två remmar, men så är inte heller utsticket framåt speciellt långt. Jag har däremot sett skräckexempel på fastsättningar som är hårresande.

/Hans
 
Surrning fram och bak

Jag brukar surra både fram- och bakändarana när jag kör med full havskajaklast (4 kajaker ställda på högkant med höjdlastare i mitten). Kajakerna sitter fast bra i lasthållarna (har en kombi med dropplist och långt mellan hållarna vilket blir mycket stabilt) men jag tycker ändå det är bra att avlasta lasthållarens fäste. Ska man köra längre är så stor stabilitet som möjligt eftersträvansvärt. I synnerhet om man ligger och nosar på maxvikter. Som någon påpekat kan vindfånget bli betydlig och viss fartanpassning kan behövas framförallt i blåsigt väder. Jag har hört talas om incidenter där lasthållaren lossnat i sina fästen och kajakerna lyfts upp av fartvinden och bucklat till bakluckan en del!
Varning vill jag utfärda för vissa spännremmar. Några modeller har en tendens att släppa i spänningsmekanismen om de inte spänns korrekt (gäller även sk arméspänne utan rörliga delar). Har för mig att det var Claes Olsson remmar (men är inte helt säker) som släppte för oss en gång.
Spänn och kör lugnt!
Hans
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips