transport av kajak- bästa sätt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Till thule lasthållare finns 2 varianter

1 kajaken snedställs

2 kajaken vilar i formade stöd

Kan man få med sig 2 kajaker med variant 2?

Finns det nån annan bra hållare?

/ Lasse Skoog

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
lskoog; sa:
Till thule lasthållare finns 2 varianter

1 kajaken snedställs

2 kajaken vilar i formade stöd

Finns det nån annan bra hållare?

/ Lasse Skoog

Finns en variant som jag har (tror den är från swima) som funkar som en vagga som skruvas i takräcket..
Två kajaker i bredd är inget problem på ett vanligt biltak. 3 kajaker om man köper fästen för att ha dem på högkant.. Annars kan man ju alltid bara stapla på dem och dra dem med spännband om man inte är så noga =) du går 3-4 säkert att få på.. men det ser lite kul ut ...
Mvh
/Henrik

Min fråga är ställd till dem som av erfarenhet fraktat kajaker på taket.

Den som har uppgifter om hur det funkar osv önskar jag svar från

Vilken hållare använder du!

/ Lasse

(svar som att det får du mäta mm ger inte svar på vilket fabrikat som finns o vilket som funkar bäst)

lskoog; sa:
Tack henrik!
Var inne på Swimas hemsida http://www.svima.se/

Där 2 fästen fanns med men lite dåligt med bilder
/ Lasse

Hmm det var visst vitudden som säljer den jag använder.. ser ut såhär.
http://www.vitudden.com/produkter/images/hallare.jpg
Och jag tycker den funkar bra.
Om du däremot behöver ha tre kajaker på taket samtidigt någon gång så är det nog bättre att satsa på en "på högkantmontering"

Min kompis har denna från thule
http://www.thule.com/PabloImages/WebBig/44/1644.jpg
Den verkar också helt okej - men jag gissar på att den är dyrare. Dessutom har den genomgående bult som skruvas under lasthållaren - vilket gör att dessa tar någon minut längre tid att montera..

Mvh
/Henrik

lskoog; sa:

Jag har använt mig av variant 2, dvs jag har den v-formade hållaren monterad på den främre lastbågen och Thules "Hydroglide" (tror jag den heter) på den bakre lastbågen. Detta gör att man enkelt kan skjuta på kajaken bakifrån utan allt för stort besvär. (Detta funkar i och för sig bäst på en bil av kombimodell.) Med denna lösning har jag bara plats för en kajak på min Golf, lastbågarnas längd skulle räcka till för två kajaker i bredd men fästena till lastbågarna hindrar att man monterar kajakhållarna tillräckligt långt ut. Därför har jag beställt ett par höglastare för att kunna få med två kajaker när det behövs.

/Anders

Välkommen till rattmuffen

lskoog; sa:
Min fråga är ställd till dem som av erfarenhet fraktat kajaker på taket.

Den som har uppgifter om hur det funkar osv önskar jag svar från

Vilken hållare använder du!

/ Lasse

(svar som att det får du mäta mm ger inte svar på vilket fabrikat som finns o vilket som funkar bäst)

Det fins nog flera hundra kajakmodeller och kanske ett 10 tal olika kajakhållare nog några hundra bilmodeller.

Vissa kombinationer av kajak, kajakhållare och bil är bra, andra mindre bra och vissa värdelösa.

Du får nog bättre svar om du skriver vilken/ vilka kajaker du har och vilken bil.
Till min kajak (P&H Sirius) passar varken hållna från Svima, VKV eller Thule. Så jag gjorde egna specialdesignade hållare. På det första exemplaret blev det dock bakläxa direkt, eftersom hållarna var bredare än en halv takräcksbalken.
kanothallare_vit_gif3.gif

Per Brune

Höjdlastare funkar utmärkt

Vi kör ofta 2 eller 3 havskajaker på taket. Med höjdlastare blir det mycket stabilt. Vanligtvis har vi alla tre kajakerna på högkant, en "liggande" går också bra.

Isolationsrör på takbågarna skyddar bra, och snören som stabiliserar fram och bak brukar vi också ha. Sen går det bra att hålla motorvägsfart.

4 havskajaker blir för tungt för vad en vanlig bil får ha på taket, även om det får plats på en större bil.

Tror jag har fått de tips jag behöver. De flesta bilar som ska frakta kajakerna är typ v70 o 9-5. Kajakerna tillhör vår scoutkår så det är flera som kommer att använda lastutrustningen:
Tack
Lasse

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips