Trangia: sprit, diesel eller gas?

Trangia är beprövat och stabilt, funkat utan större ändringar över lång tid. Visst väger det en del, men om man är flera ute och dessutom vill laga mat mer än koka vatten är det värt det.

Som scoutledare under många år är det också ett förhållandevist enkelt och tryggt kök att låta yngre barn jobba med. (Dock gillar jag och de ledare som jag jobbat med att elda och laga mat över eld...)

Läste ni artikeln, jag tror det var i DN, om Trangia? Mycket kul att läsa om ett svenskt företag som fortfarande producerar och har allt i Sverige.

/P
 
Ang kotten inl.
Vad har du för årsm och material
jag köpte nytt i år och ha
fungerade endast hyfsat med stekpannan till pankakor tex men service på Trangia 100% nya delar på posten då vinskydden i vanl ul gick i mjuk mark från ca 400mm höjd och vingar i bajonett blev böjda.
Har ju jfr med gamla från 70.-80 det bränner fast men klarar värmen och slår sig ej så ytan i pannan ej blir rak
ska man bara gå korta sträckor eller har bil cykel el kannot så tar jag med en kraftigare nästa gång och skippar stekning på långa vandringar
Teflon vill jag ej anv varken hemma eller ute då exp på sikt är oklar då samma kemikalie förekommer i allt från skidvalla till kläder och att få in den invärtes där går gränsen
En del vill ej heller anv AL utan gått över till Titan men då blir det dubbla priset provat i bestick där kanske bäst då det ej böjer sig men viktbesparing på kastruller blir ju ijf stor men de som kör toppmonterat med litten brännare som drar mkt gas pga vindkänslig och då kompenserar med dyrare utr kanske ska tänka om då totalvikt på kök+bränsle om man ska bära runt har stor betydelse
 
jag använder Trangia, numer 27 men har mitt gamla 25 från 1973 kvar. Har fram till 2013 kört T-sprit/T-röd/Röd etanol eller vad det nu kallas...
Inför vandring i Padjelanta 2013 köpte jag gasbrännaren och sedan dess alltid gas men ska nog prova Tenol nå'n gång.
För min del är Trangiaköket det perfekta valet i alla väder.
 
Ang kotten inl.
Vad har du för årsm och material
jag köpte nytt i år och ha
fungerade endast hyfsat med stekpannan till pankakor tex men service på Trangia 100% nya delar på posten då vinskydden i vanl ul gick i mjuk mark från ca 400mm höjd och vingar i bajonett blev böjda.
Har ju jfr med gamla från 70.-80 det bränner fast men klarar värmen och slår sig ej så ytan i pannan ej blir rak
ska man bara gå korta sträckor eller har bil cykel el kannot så tar jag med en kraftigare nästa gång och skippar stekning på långa vandringar
Teflon vill jag ej anv varken hemma eller ute då exp på sikt är oklar då samma kemikalie förekommer i allt från skidvalla till kläder och att få in den invärtes där går gränsen
En del vill ej heller anv AL utan gått över till Titan men då blir det dubbla priset provat i bestick där kanske bäst då det ej böjer sig men viktbesparing på kastruller blir ju ijf stor men de som kör toppmonterat med litten brännare som drar mkt gas pga vindkänslig och då kompenserar med dyrare utr kanske ska tänka om då totalvikt på kök+bränsle om man ska bära runt har stor betydelse

Om du vill referera till ett annat inlägg, prova att använda svara-funktionen istället så du "citerar in" texten du svarar på. Då slipper alla vi andra bläddra tillbaka till förra sidan för att läsa vad du svarat på.
Vi har också tidigare påtalat att det blir onödigt svårtläst när din text är full av (mestadels ovedertagna) förkortningar, så jag ber dig igen, skriv ut hela orden.

/Patrik
 
Inför vandring i Padjelanta 2013 köpte jag gasbrännaren och sedan dess alltid gas men ska nog prova Tenol nå'n gång.
För min del är Trangiaköket det perfekta valet i alla väder.
Köp en ny spritbrännare från Trangia och kör den på bara Kemetyl T Tenol eller Spritbränsle från tex Biltema så ska du se att det inte sotar som du är van vid. Resterna i den gamla brännaren kan sota fast du byter bränsle.

/John
 
Trangia 25/27 med sprit funkar fint för den som kan använda det.
Lite sprit på en papperstuss tar bort sotet, om du använt en sotande sprit. Inget skurande i kallt vatten och absolut inte stålull eller sand!
Med vintertillsatsen, framför allt tallriken,kan man få rejäl fart på köket. Om man skulle råka ha bråttom.
GB74 är trevlig, riktigt trevlig, men bara på sommaren!
Multifuelbrännare X2 är bäst med Primus PowerFuel, ColemanFuel eller Gas. Lite sämre med Alkylatbensin eller fotogen. Riktigt dålig med diesel. Skall helst förvärmas med sprit.
Sämsta bränslena rent generellt är fordonsbränslen. Innehåller dessutom en massa onyttigheter.
Rena bensinkök som Svea 123r eller Optimus 8r går också bäst på PPF, CF, kemiskt ren bensin, Heptan.
Dom brinner riktigt bra på Alkylat, men det är mer stök med rensnålen.
Rena fotogenkök skall köras på lysfotogen eller D80.
Av multifuelköken går Nova, Polaris och Hiker+ bäst på fotogen. Primus, MSR etc går att köra på fotogen men är inte optimerade för det.

/John
 
Som tillägg till detta kan man ju inf om att Optimus 207 går att köra på princip attt som är lättflyktigt men ej etanaol men bäst med Lysfotogen desto orenare bränsle mer service men du får Alltid varm mat eller vatten upp till ca 5000möh.och med samma munstycke men med olika effekt ber på bränslet energivärde.
En av värdens mest kopierade brännare och finns över hela världen dagens kina tillverkade märkesbrännare är ej i närheten av denna kvallitets brännare enda nackdelen är vikten tex om smutsig av sot eller bränsle tester stoppa ner i Cola eller om behövs citronrent med diskmedel eller bensin eller diesel
 
Trangia 25 och 27 med gasbrännaren. Funkar utmärkt för mina behov även lite under nollan. Har också en toppmonterad brännare om jag är ute över dagen och bara behöver värma vatten. Men med gasbrännaren till Trangiaköken blev de riktigt användbara.
 
Trangia 25 och 27 med gasbrännaren. Funkar utmärkt för mina behov även lite under nollan. Har också en toppmonterad brännare om jag är ute över dagen och bara behöver värma vatten. Men med gasbrännaren till Trangiaköken blev de riktigt användbara.
Ja det är möjligt, men om det är 1 minus vid lunchtid kan det lika gärna vara 15 minus när det börjar skymma.
Jag har andra kök som behöver luftas. Lek med gas, när den är motvillig, avstår jag ifrån.
Jag använder gasen när den är mest till sin fördel.

/John
 
När det börjar vara frostvarning är vedkök som Solo Stove eller Wild Wodgas Stove trevligare än gaskanistrar.
De förbrukar 60 gram pellets per uppkok, så några dagsförbrukningar av pellets är lätt att bära med sig.
Detta är kök som verkligen sotar. Det är bara att ha en separat påse för det sotiga kokkärlet och rengöra det någon gång per år.
Tja, egentligen är precis alla bränslen trevligare än lågtrycks gas när man börjar ha mössa och handskar på sig.

/John
 
Jula
Träpellets
8 mm 16 kg
Art. nr: 765020

Svensktillverkade
För moderna pelletsbrännare
Inga tillsatser

49 90 kr
39,92 exkl. moms. Pris exkl. frakt.
Pris per kg 3,12
-----------------------------------------------------------------------

1 kg ger mig 16 uppkok. 100 gram gas ger mig 12 uppkok. Pellets är riktigt billigt som campingbränsle. Och skulle dom ta slut under resan så går det på de flesta ställen att komplettera med pinnar och kottar.

/John
 
Detta är ingen ved tråd,men jag anv gengaskök 2 turer förra året ca 1v totalt anv. kottar och finger tjocka pinnar vid fint väder ok men fungerade bäst i en skorstens ugn då lika bra som bensin el fotogen
WP_20191012_18_34_38_Pro.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Primus spider stove vs Trangia? Allmänt om friluftsliv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.