Trangia och Muurikka

Hej,

Inte så aktiv vandrare hör, men trangiat används iallafall några gånger om året. Nu hade jag tänkt köpa gasbrännare till slut.
Jag går aldrig veckoturer, eller ger mig ut på vintern.

Dock såv ar jag ute härom månaden med några vänner för en kort utflykt och de hade med en picnic Muurikka. En sådan har jag gärna med mig vid kortare turer om inte annat för att göra pannkakor till barnen :)

Nu är frågan om en gasbrännare till Trangiat verkligen klarar av en picnincmuurikka. Känns ju inte helt stabilt/optimalt...

Skall jag hellre köpa en Primus express spider som jag sen använder med kastruller från Trangiat/kompletterar med en ETA kastrull

Eller borde man till och med köpa ett EtaPower EF direkt?

Några synpunkter? Läst detta forum mycket men kan inte hitta ett bra svar på detta :)

Tack!

/Jonas

Jag har aldrig sett picknic muurikkan men misstänker att det blir liknande fenomen som när man använder en stor lägerkitel. Även om det är vindstilla så kommer det att ta lång tid. Jämför gärna mitt test (#8) på http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51065

Med stor kastrull på "stekpanneposition"så tar det nästan 2 minuter längre/liter att koka upp vatten. Detta på en inglasad balkong, i verkligheten är skillnaden säkert ännu större.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skall du få fart på en öppen stekhärd som Murikan är behöver du mycket värme under.
Bygger du en lavad eld av varmkorvtjocka grenar, får du snabbt en glödhög, underhåll den och du har värmen till dina pannkakor.
Gasbrännare som ger tillräcklig effekt både fyller och väger samt att du måste släpa på ståltub oxså.
Dvs ej ens utflycksbart.

Förbaskat också... jag som tänkte köpa lägerkitteln till mitt lilla Trangia 27. Misstänkte att det inte blir så bra när lågorna inte slickar botten. Eländes elände.

Jag har aldrig sett picknic muurikkan men misstänker att det blir liknande fenomen som när man använder en stor lägerkitel. Även om det är vindstilla så kommer det att ta lång tid. Jämför gärna mitt test (#8) på http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51065

Med stor kastrull på "stekpanneposition"så tar det nästan 2 minuter längre/liter att koka upp vatten. Detta på en inglasad balkong, i verkligheten är skillnaden säkert ännu större.

Trangia Triangel

Trangia har gjort en ny liten smidig sak (jajaja, det har funnits varianter på den tidigare i titan å allt jävlars) som heter "Triangel".

Det är lite svårt att få tag på om man inte ringer Trangia direkt och köper en på postorder. Jag noterade till min glädje att på Triangeln kommer stekpannan, och förmodligen picknick-Murikkan nära lågorna och det funkade (har gasbrännare) !
Däremot blir ju behovet av lä mer tydligt.

Ett alternativ ?

Har du prövat och vet att värmen räcker till utomhus?
Tror tyvärr inte på den kombinationen, helt enkelt för litet antal watt från början.

Ett alternativ till lägerkittel är kanske att ta med trangias vindskydd ut i köksbutikerna och leta tills du hittar största (högsta) möjliga gryta som ändå går ner i vindskyddet. Är den bara smal nog att gå ner blir den värmeeffektiv. En sån har jag, klockren att koka potatis till fyra-fem pers i. Och jag hade sån tur att den stod och skräpade hemma i grytsskåpet!

Min vän använde iallafall en gasolbrännare till picninc murikan, och det fungerade utmärkt att steka ett ganska stor antal korvar på....

Behöver ingen supereffekt, och det låter som om primus express spider skulle fungera bättre än ett trangia med gas-brännare?

Har inte provat, men jag tror inte det är omöjligt att det kan funka med en liten gasolbrännare till picnicmurikan... bara som en stor stekpanna typ... men jag har bara använt dom på eldstad, brukar bara behöva några få pinnar...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips