Trangia mini tage/tamoj

"Kläpp" eller "kläppkäft". Ca 1975, söderklubben och norrtullsklubben SFU.

...har aldrig hört den beteckningen någon annanstans...

//J
 
Först när jag blev medlem här på Utsidan hittade jag ordet jag alltid sökt - Tamoj.
Tills nu har jag tänkt på det som en universalsynonym till pryl, grej eller grunka. "Tamoj", sitter bra i munnen liksom.

Jag känner mig litet dum när jag nu inser att det ursprungliga uttalet naturligtvis är "Ta-moj" =)

Nu sitter jag här med samvetskval huruvida jag ska fortsätta med Tamoj, eller gå över till Ta-moj. Kanske på sin plats med en omröstning =D
 
Framförallt som de har fel, det är ett ord, inte två;)

Fel... är ett uttryck som gör sken av att det skulle finnas någon absolut sanning.
Om en klar majoritet av folket använder ett uttal som strider mot någon regel - har majoriteten fel då? Eller är det då bara ett vanligt undantag, eller är det fel på regeln, eller fel regel...

Är det korrekt att säga att tamoj är ett ord?
Det är ju ändå ett sammansatt ord. Liksom tex. blåljus och plåtburk, som i alla fall jag uttalar på samma sätt som tamoj, dvs blå-ljus, plåt-burk och ta-moj. Men det är ju bara jag det förstås...
 
Håll er till ämnet!

Rätt så OT nu! TS bad om en specifikt information/hjälp, och inte en Svenska lektion....

Finns inget värre när trådar spårar ut, och börjar handla om allt annat än det TS frågade om...

Tips: Starta en ny tråd istället...


Mvh troswe
 
Rätt så OT nu! TS bad om en specifikt information/hjälp, och inte en Svenska lektion....

Finns inget värre när trådar spårar ut, och börjar handla om allt annat än det TS frågade om...

Tips: Starta en ny tråd istället...


Mvh troswe

Jovisst kan det vara så. Men i detta fall fick ju TS svar redan i inlägg nr två...Så jag tycker att diskussionen som skapats om nomenklaturen är minst lika intressant...

...det gäller ju att använda rätt ord när man beställer ;)...

//J

//J
 
Enligt Trangia heter det handtag!

Jag mailade Trangia men har ännu inte fått svar.

Det är ok att diskussionen flippar ur, jag har som sagt fått svar!
 
Jag tyckte för min egen del att tamoj lät bäst, men sen när jag fick den bakomliggande betydelse kan jag inte låta bli att tycka om ordet ta-moj istället. Det blir liksom en helt annan grej. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.