Trangia Bantar sortimentet, Titan, Duossal och vanlig Alu stryker på foten!!

Trangia har enligt egna uppgifter slutat tillverka duossal- och titan
produkterna. De gamla alu-grytorna finns fortfarande att köpa från fabriken så länge lagret räcker...

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Sa de något om när de slutade?
Det verkar vara rätt torrt på duossal hos de flesta återförsäljare redan...

Jag var nyss till en av dom lokala Trangia återförsäljarna. Dom hade åtminstone några lösa ”27:eek:r yttre” i Duossal kvar i butiken, så jag köpte en. Då jag även vill ha en till ”27:a inre” så ringde personalen direkt till Trangia. Det fanns ”några” kvar så en reserverades åt mig (skickas i morgon :) ).
Vad jag förstod efter telesomsamtalet så var 25:eek:rna i Duossal slut. Om det var "lösa kärl" eller kompletta kök brydde jag mig inte om att fråga, då jag använder min 25:a så sällan.

Per

Vad är det som är så oerhört bra med duossal-kastrullerna? Det låter ju nästan som om det är ett Pommac-uppror på gång!

Min första tanke när jag såg tråden var: "Jamen, ta mina duossalkastruller så kan jag köpa nya, lättare". Varför bör jag inte göra mig av med denna, vad det verkar, oersättliga skatt? Är de helt oöverträffat lättdiskade och jämna i värmen?

Martin Fjäderlätt;338876 sa:
Vad är det som är så oerhört bra med duossal-kastrullerna?
Min första tanke när jag såg tråden var: "Jamen, ta mina duossalkastruller så kan jag köpa nya, lättare".
Varför bör jag inte göra mig av med denna, vad det verkar, oersättliga skatt?

Hur många har inte saknat sitt/ett KAP-Arctic sedan de försvann?
Man saknar inte hästen förrän spiltan är tom - är väl ett gammalt talesätt?
Håll du i dina duossal-prylar, med tiden lär de få kultstatus...:cool:

Ja om inte annat kan man spara på duosalkastrullerna av samma anledning som när man sparde på 5-kronors sedlar och coca-colaflaskor med etiktetterna tryckta uppochned när man var grabb...

Varför bör jag inte göra mig av med denna, vad det verkar, oersättliga skatt? Är de helt oöverträffat lättdiskade och jämna i värmen?

Det beror på hur man använder grejerna. De är tåligare än kastrullerna i bara aluminium. Tittar jag på scoutkårens kök så ser man efter ett par år STOR skillnad mellan duossal-köken och de kök som har alu-grytor. De senare är rejält repiga och buckliga.

Sen har jag förstått att duossal-pannan är bättre att steka i än alu (utan non-stick). Non-stick är visserligen ännu bättre att steka i, men den repas väldigt lätt.

Såja, nu har jag mitt på det torra...

Har bunkrat upp med duossal till både mitt antika T25-Arctic, och mitt gaseldade (ännu äldre!) T27.
Jag hade tänkt göra det så sakteliga ändå, undan för undan som/när de gamla aluminiumburkarna börjat bli alltför buckliga, men nu fick det bli raskt och akut. Har nu t.o.m en extra 25-stekpanna i duossal. Men det var inte lätt att hitta 25-ytterkastrull, jag tror jag säkrade en av de sista. GetOut har fortfarande 27-kastrullerna i lager men sedan var det stopp... Hoppas dom här blir lika kult om 20 år som KAP'n blivit...;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips