Trangia 25 ersättare?

Fast hur ser en tngia ut när den är tråkig och är det ett skäl att byta ut den? Frågar för en "vän" som fått köpförbud på friluftskök....
Lite från ämnet nu men: Minns tillbaka när jag var ung scout och det var lite skämmigt att komma med ett helt nytt stormkök. Man ville gärna se lite erfaren ut. :)

Hej forumet!
Söker tips!
Mitt snart 20 år gamla Trangiakök börjar se bra tråkigt ut...
Finns det ett "värdigt" alternativ, som slår Trangia i enkelhet, packvänlighet och inte minst, prisvärdigt?
I stort sett allt utom bränslet ryms i köket hoppackat etc.
Har inte gett mig ut i handeln, men hoppas få en hint här ;)

Spontant, nej! Trangias koncept med vindskydd, brännare och kärl slår nog ingen. Den mångsidighet som detta system ger är ingen annan som klår. Men Primus har försökt med sina Essential Stove Set mfl. men dessa är endast deras gasbrännare som passar. Jetboil har varianter för den som enkelt vill värma vatten, primus och MSR tillverkar liknande. Jag skulle säga att Trangia är en mycket bra grund för den som vill ha ett kök vid camping, fjällvandring eller i nödlådan. Sen kan man komplettera med en annan brännare, eller en toppmonterad för de lättare turerna och bara använda en kastrull.

Nackdelarna med Trangia är nog vikten och att man är bunden till kastruller som passar med vindskyddet (som även är en del av dess styrka).

Sen är frågan, klarar du dig med ett kök ;)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Jag har några stycken kök. (Det är en underdrift. I själva verket har jag börjat räkna mängden kök i m3)
Vid praktisk användning är det dock påfallande ofta något av de olika Trangiaköken som får följa med, och när någon frågar brukar jag i princip alltid rekommendera trangia. Undantagen är extrema lättvandrare eller storfamiljsbilcampare, typ.

Komplement är små snabba och lätta toppmonterade gaskök. Vad jag skall laga till spelar roll. Flerdagarsvandring, cykelfärd med tält är tilfällen där jag kör toppmonterat gaskök med en enda kastrull i stället för gaskök.

Är jag ensam prioriterar jag ofta enkla lösningar. Är vi flera på kajakturer eller vid baslägervarianter som delar på mathållningen så är trangia 25 eller variant på fotogenkök som tillåter stora kastruller typ trangias 4,5 L lägerkastrull ganska trevligt.

Mitt äldsta nyköpta kök ett trangia 25 KAP Arctic med lägerkastrull stående på undre vindskyddet på tre rostfria skruvar genom plattans periferi en bra lösning när vi är 4-5 personer.

Thure

Tycker man att "Trangia-varianten" är bra, så finns det i mina ögon ingen utmanare på marknaden.

Frågan är snarare om man är i behov av den köksvarianten....

Om du har ett Trangia i ren aluminium utan duossal, non-stick eller liknande är det bara att du köper en kartong med Svinto och skrubbar en timme så kommer köket se helt nytt ut.

Om du vill ha ett nytt kök så skulle jag personligen aldrig köpa ett Trangia. De är visserligen väldigt funktionella och helt bomb-proof. Men priset av det är att de väger bly.

Jag skulle köpa ett toppmonterad brännare och antingen använda en av dina befintliga Trangia-kastruller eller lyxa till det med ett snyggt kastrull-kit till dem. Om du väljer att bara köpa en toppmonterad brännare och återanvända dina kastruller så kan du nöja dig med en utgift på typ 400kr. Ska du även ha ett kastrullkit som rymmer både brännare och gastub så kostar det lite mer men du får en totalvikt på kanske 1/3-del av ett Trangia för samma pengar.

Ser ditt kök trött ut behöver det en rejäl rengöring. Diskmaskin och dess medel är fel för Al men rätt för Rostfritt. Svinto och bakpulver, soda, gör att det går snabbare skölj när du är klar rejält! Annars fortsätter sodan sitt arbete.
Knofett i ca 40 minuter och du kommer inte att uppleva ditt Trangia som trött och schavigt längre.
Du har fått goda råd om gaskök, jag slår gärna ett slag för spindelkök dvs låga som står på backen med slang till gaskanistern, glöm inte vindskyddet för det är vid all värmning och matlagning det viktigaste. Men lättast är ett lätt toppmonterat och en kastrull med lock att värma vatten i.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips