Trangia 25 ersättare?

Hej forumet!
Söker tips!
Mitt snart 20 år gamla Trangiakök börjar se bra tråkigt ut...
Finns det ett "värdigt" alternativ, som slår Trangia´t i enkelhet, packvänlighet och inte minst, prisvärdigt?
I stort sett allt utom bränslet ryms i köket hoppackat etc.
Har inte gett mig ut i handeln, men hoppas få en hint här ;)

HasseQ

Temp. avstängd
Yep, det finns kök som är större eller mindre, lättare eller tyngre, enklare eller mer komplicerade, billigare el dyrare.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Hej forumet!
Söker tips!
Mitt snart 20 år gamla Trangiakök börjar se bra tråkigt ut...
Finns det ett "värdigt" alternativ, som slår Trangia´t i enkelhet, packvänlighet och inte minst, prisvärdigt?
I stort sett allt utom bränslet ryms i köket hoppackat etc.
Har inte gett mig ut i handeln, men hoppas få en hint här ;)
Jag har provat lite olika lättviktskök, och ska jag vandra långt själv, och bara koka vatten funkar en Toaks 700ml gryta med alkobrännare och kon från Storminstove (numera får man väl köpa Caldera Cone från USA då tillverkaren av Storminstove dog av cancer för ett par år sedan).
Annars har jag en Soto Windmaster som är en väldigt kompetent toppmonterad gasbrännare och använder Toaks grytor och Evernew titanstekpanna till den som lättviktsalternativ när jag behöver större gryta än 700ml.

Men trots att jag är lite viktnörd så ramlar jag ändåt illbaka till mitt Trangia. Jag älskar mitt 27HA på de turer där jag har mer fokus på god matlagning än lättvikt. Jag verkar också vara en avart på utsidan då jag föredrar alkoholbrännaren framför jetmotorljudet från gasbrännaren. Dagsturer med familjen använder jag 25HA Duossal då inte vikten spelar så stor roll.
Så mitt råd är väl att skaffa ett nytt Trangia 😄

Det bästa är att plocka ihop de grejer du behöver, ist för ett helt kit. Då blir det bäst anpassat för er. Trangias alubytttor är svårslagna i vikt och kostar inte mycket st. Sen en brännare på det så har du ditt kök.

ˋtyvärr´ pga mygg och kyla då underkroppen i sovsäcken ,blir det mest vatten värmning i Absiden och då duger det mesta men köpt MSR pr de och dess 1.3l bytta väger mer än Trangia men liten säck så liten totalvolym viktig.
Hade gjort eget extra vindskydd av en pajform som fung ute bakom en kulle som vindskydd.

Jag är inte heller någon utpräglad lättpackare. Jag överger aldrig Trangia. Köpte 25:an för snart 50 år sedan och när det var dags för ett lättare så blev det Trangia 27-3.

Tack för input!
Får nog svårt att övertyga mig att inte köpa ett nytt Trangia :rolleyes:
Är inte speciellt viktnördig även om Askels tips på alkobrännare lockar!

HasseQ

Temp. avstängd
Trangia är väl ett bombproof val. Det man kan klaga på är väl att det är onödigt stort och tungt om man bara ska koka vatten en fin sommarkväll. Bäst är väl att ha några olika att välja mellan, en liten toppmonterad gasbrännare kostar inte så mkt.

Vi brukar ha Trangia mod större när vi ska laga enklare maträtter i fält. De moderna varianterna i HA är märkbart lättare än ett 20 år gammalt kök och helt ok att bära.

När jag är solo på turer där jag bara värmer vatten brukar jag köra en titanbytta och en toppmonterad brännare eller på vintern ett windburner från MSR. Lätta och portabla alternativ.

//J

Har man redan en t25 så är väl alternativet t27 och en toppmonterad brännare.
Från trekastrullersmiddagen till att "bara" koka vatten genom att välja och vraka bland grejerna.

Fast hur ser en tngia ut när den är tråkig och är det ett skäl att byta ut den? Frågar för en "vän" som fått köpförbud på friluftskök....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips