Trangia 25/27 kompabilitet

Hej , jag har ett duossalkök av den mindre varianten och tänkte försöka para ihop stekpannan med en lite större kastrull utan vindskydden så att man kan packa ett fotogenkök inuti.
Så min fråga är hur det funkar att använda den lilla stekpannan som packlock över den större av de stora kittlarna.

Trangia uppger HA 1,75 l. kittelns diameter som 181mm och den lilla stekpannans som 188mm men man vet ju inte hur de mäter och det det ser ju ofta annorlunda ut IRL oavsett.

Var i en butik idag och provade då 27:ans vanliga alu-stekpanna på en stor 25-gryta. - Passar inte...

Dom har ungefär samma ytter-diameter. Provade inte på lilla grytan.

Om Duosal-pannan möjligen har andra mått - vet jag inget om...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Då testar jag med den mindre grytan då. Trangia uppger den som 10mm mindre i diameter så det borde kunna passa med den.

Tack! :)

Hej , jag har ett duossalkök av den mindre varianten och tänkte försöka para ihop stekpannan med en lite större kastrull utan vindskydden så att man kan packa ett fotogenkök inuti.
Så min fråga är hur det funkar att använda den lilla stekpannan som packlock över den större av de stora kittlarna.

Trangia uppger HA 1,75 l. kittelns diameter som 181mm och den lilla stekpannans som 188mm men man vet ju inte hur de mäter och det det ser ju ofta annorlunda ut IRL oavsett.

Det brukar vara i det här laget som kastrull- och pannsamlingen börjar växa. Som vanligt är det loppisar och marknader samt andras annonser som blir billigare än bodarna.

Företagsmått är sällan något att gå efter, för några mäter på insidan, andra på yttersidan och en tredje grupp struntar i att de konat eller rullat kanten.

Praktiska prov är såvitt jag erfarit den enda vägen. Givetvis kan man lita på andra vandrares erfarenheter.

Min 27 DS stekpanna passar fint på 25ans inre kastrull oavsett modell. Men betänk att Trangia pressar inte sina kastruller, de trycksvarvar dem, så storlekarna är inte exaka. Men med de 3 mm som största frimått, 25ans inre i Al bör det inte vara några problem.
go tur

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips