Trangia 25/27 kompabilitet

Hej , jag har ett duossalkök av den mindre varianten och tänkte försöka para ihop stekpannan med en lite större kastrull utan vindskydden så att man kan packa ett fotogenkök inuti.
Så min fråga är hur det funkar att använda den lilla stekpannan som packlock över den större av de stora kittlarna.

Trangia uppger HA 1,75 l. kittelns diameter som 181mm och den lilla stekpannans som 188mm men man vet ju inte hur de mäter och det det ser ju ofta annorlunda ut IRL oavsett.

Var i en butik idag och provade då 27:ans vanliga alu-stekpanna på en stor 25-gryta. - Passar inte...

Dom har ungefär samma ytter-diameter. Provade inte på lilla grytan.

Om Duosal-pannan möjligen har andra mått - vet jag inget om...

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Då testar jag med den mindre grytan då. Trangia uppger den som 10mm mindre i diameter så det borde kunna passa med den.

Tack! :)

Hej , jag har ett duossalkök av den mindre varianten och tänkte försöka para ihop stekpannan med en lite större kastrull utan vindskydden så att man kan packa ett fotogenkök inuti.
Så min fråga är hur det funkar att använda den lilla stekpannan som packlock över den större av de stora kittlarna.

Trangia uppger HA 1,75 l. kittelns diameter som 181mm och den lilla stekpannans som 188mm men man vet ju inte hur de mäter och det det ser ju ofta annorlunda ut IRL oavsett.

Det brukar vara i det här laget som kastrull- och pannsamlingen börjar växa. Som vanligt är det loppisar och marknader samt andras annonser som blir billigare än bodarna.

Företagsmått är sällan något att gå efter, för några mäter på insidan, andra på yttersidan och en tredje grupp struntar i att de konat eller rullat kanten.

Praktiska prov är såvitt jag erfarit den enda vägen. Givetvis kan man lita på andra vandrares erfarenheter.

Min 27 DS stekpanna passar fint på 25ans inre kastrull oavsett modell. Men betänk att Trangia pressar inte sina kastruller, de trycksvarvar dem, så storlekarna är inte exaka. Men med de 3 mm som största frimått, 25ans inre i Al bör det inte vara några problem.
go tur

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips