Tragiskt men sant. Nu har et hant

Nar lanserigen av en "raddningstjanst" i Nepal blev kand tankte jag tva saker.

1. Denna utvecklig ar en katastrof. Aven om jag kanner manag av de inblandad i detta project sa kan jag inte annat an beklaga utvecklingen. Jag gissade att detta kommer leda till att den okande himalaya turismen nu ytterligare underlattas och klienter utan rellevant erfarenhet kan "guidas" upp for saker som ar mer exotiska och mer "out of there reach" och guiderna ar bara 1 dollar fran ett satelit samtal och nagon stackare ska riskera livet for att radda en galen turist forblinda av ambition utan sjalvinsikt. (Disclaimer: jag kanner inte til CV:t pa de som skulle lyftas av). Jag hoppas att detta ar en vackarklocka till den industri jag hoppas forsvinner.

2. Detta ar disaster waiting to happen. Fragan ar bara vad priset blir for att fa stopp pa vansinnet? Svaret pa den fragan lar tiden fa utvisa.


Helicopter Crash on Ama Dablam - Huge Loss

A helicopter owned by Fishtail Air has crashed on Ama Dablam while rescuing two Japanese climbers above 16,000′ according to multiple Asian news reports. It was on the north side of Ama Dablam, not the normal Southwest route taken by the vast majority of all teams.

This is a huge loss on many levels. The pilot, Sabin Basnet, and engineer, Purna Awale were both killed. Basnet was the pilot who made the record setting Everest rescues this past spring with one evac from Camp 2 at 21,000′. Basnet was very experienced with over 4,500 hours of flying various types of helicopters. Basnet also made history when he piloted the world’s highest ever rescue mission, airlifting three sick Spanish climbers from Mount Annapurna.

The news reports say the Chopper crashed after rescuing one of the climbers who was taken by to Ama Dablam BC. The accident happened as they returned for the second climb. There was no current update on his status. A conflicting report says had rescued both climbers and brought them down to Lukla and had returned to the mountain when it appeared to “fall out of the sky”, according to eye-witnesses.

As I wrote in May 2010, Fishtail Air brought new capability to high mountain rescues in the Himalaya utilizing techniques developed in the European Alps. Fishtail Air has a fleet of five helicopters, including four Ecureuils, two of them high-performance aircraft for high altitude rescue.

Helicopter crashes are not uncommon in the high mountains and especially on Everest where there have been multiple deadly helicopter crashes at Everest Base Camp including 1997, 2003, 2005 and 2007.

And many in the climbing community feel the high-altitude rescue opportunity invites climbers to take unnecessary risks. renowned high-altitude physician, Dr. Peter Hacket, told me of the rescues this past spring that in his opinion “… helicopter requests from base camp were totally out of control, many were unnecessary.”

My condolences to the families and friends of Mr. Basnet and Awale.

Source: http://www.alanarnette.com/blog/2010/11/07/helicopter-crash-on-ama-dablam-huge-loss/
 
njaae

Jag vet inte jag. Är det verkligen så att höghöjdsräddningar skapar ökat risktagande?

Som det nämns i artikeln så har det ju räddats folk ändå upp till 6400 Möh på Mt Everest vilket borde betyda att ett räddningsförsök på ca 5000 Möh borde vara en risk värd att ta. Dessutom så har den piloten räddat tre personer på 6950 Möh på Annapurna som nämns i artikeln.

Visst är det tragiskt att helikoptervrak ska besudla bergen men då får man nog tänka på vad ett människoliv är värt.

Med all respekt för din erfarenhet och meritlista får du ursäkta mig David men jag kan inte se det som något annat än ren egoism att se en sån hjälteinsats som något annat än just en hjälteinsats. Det kommer alltid finnas idioter som utsätter sig själv för onödiga risker och det kommer alltid att finnas hjältar som gör allt för att hindra dom och rädda dom när något gått snett.

Jag vet inget om dessa japaners meriter men jag vet med säkerhet att dom förtjänade att räddas. lika väl som att dina nära och kära önskar att du skulle räddas om du var i deras situation.
 
Ett gott omdöme är inte allom givet. Dårfinkar och risktagare kommer det alltid att finnas.
Men vem skall förbjuda vad och på vems villkor? Självfallet önskar vi ingen att råka illa och vi vet att träning och utbildning kan eliminera risker, men aldrig helt.
Det är alltid tragiskt när aktiva unga människor avlider, vare sig det beror på sjukdom, väder och vind eller aktiva beteenden. När man blivit pensionär är det bara en förlust, en kalkylerad dessutom.
Men att förbjuda hit och dit, leka polis där man inte har jurisdektion det är farliga vägar. Är verkligen hela bilden analyserad och vem avgör vad.
En Hkp är en komplicerad tingst och mer än en olycka har berott på händelser utanför besättningens kontroll. Samtidigt som vi vet att många tragiska händelser beror på operatörsfel. Vad som här förutvarit lär nog bli extra besvärligt att fastställa.
Men en räddningsaktion som säkert var befogad gjordes. Definitivt ett plus i kanten. Hur du kan få det till att man inte skall bedriva verksamhet normalt inom operationsområdet ser jag som felslut från din sida. Man brukar vad som är brukligt och utvecklar det. Normal process och inget att oroas av.
Sen att alla som ger sig upp i bergen, eller ut på vägarna eller sjön inte borde göra de på grund av brist på det allra första, det är helt annan sak. Men utveckling av räddningssystem, inklusive bruket av syrgas det får vi hoppas fortsätter och utvecklas, även efter tragiska olyckor.
 
Du jag ser inget om att jag skrivit nagot om vare sig forbud eller syrgas sa hall dig till topic.


Ett gott omdöme är inte allom givet. Dårfinkar och risktagare kommer det alltid att finnas.
Men vem skall förbjuda vad och på vems villkor? Självfallet önskar vi ingen att råka illa och vi vet att träning och utbildning kan eliminera risker, men aldrig helt.
Det är alltid tragiskt när aktiva unga människor avlider, vare sig det beror på sjukdom, väder och vind eller aktiva beteenden. När man blivit pensionär är det bara en förlust, en kalkylerad dessutom.
Men att förbjuda hit och dit, leka polis där man inte har jurisdektion det är farliga vägar. Är verkligen hela bilden analyserad och vem avgör vad.
En Hkp är en komplicerad tingst och mer än en olycka har berott på händelser utanför besättningens kontroll. Samtidigt som vi vet att många tragiska händelser beror på operatörsfel. Vad som här förutvarit lär nog bli extra besvärligt att fastställa.
Men en räddningsaktion som säkert var befogad gjordes. Definitivt ett plus i kanten. Hur du kan få det till att man inte skall bedriva verksamhet normalt inom operationsområdet ser jag som felslut från din sida. Man brukar vad som är brukligt och utvecklar det. Normal process och inget att oroas av.
Sen att alla som ger sig upp i bergen, eller ut på vägarna eller sjön inte borde göra de på grund av brist på det allra första, det är helt annan sak. Men utveckling av räddningssystem, inklusive bruket av syrgas det får vi hoppas fortsätter och utvecklas, även efter tragiska olyckor.
 
Satt och tittade på den nya serien på SvT, som handlar om en norsk räddningshelikopter. I första avsnittet räddar de ett par finska klättrare på Kjerag. En gripande och för en klättrare lärorik sekvens.

Men tankarna sätter igång. Behövde finnarna räddas? De ringde på hjälp för att, som de sa (inte exakt citat) "komma av berget innan något gick fel". De befann sig, oskadda i ok väder, på en klipphylla 900 m upp och ett rep (en haul-line sa den ena klättraren) hade skadats och klättringen gick nu för långsamt för att de skulle hinna till toppen. De hade varit 9 dagar på berget. Kanske hade de fullgoda skäl till att ringa på hjälp. Kanske borde de ha satsat på att fira av (vet inte vilken led det var och om det hade varit möjligt). Oavsett vilket så ägnade en stor dyr helikopter och ca 10 man minst en timme åt att plocka ner dem.

På Svalbard där jag tillbringat en säsong har de en räddningshelikopter som tycktes vara ute och hämta vilsekomna studenter på skoter dag efter dag. Helt klart gör helikopterns närvaro där att människor tar större risker. De flyttar sin "stupid line" längre in på rött.

Detta kostar massor av pengar, och utsätter räddningsmanskap för risker. Visst, helikopterbesättningar och fjällräddare är högt kompetenta och kan själva bedöma riskerna och kan ta beslut om de bör ingripa eller ej. Men de kan aldrig överpröva ett rop på hjälp. Vill du räddas försöker någon att rädda dig, i alla fall i vår del av världen. Visst kan helikoptern avvakta bättre flygväder, osv, men nog kommer den att göra försök så fort det finns en chans. Och visst är riskerna stora. Annars hade vi inte haft de krascher vi sett (minst en på Svalbard, en på Kaskasapakta (?), osv). Och nu Himalaya.

Jag tycker att David har en poäng. Särskilt i ett område där sjukvårdsresurser och transporter gott kunde satsas på lokalbefolkningens behov istället för på dumdristiga alpinister som frivilligt gett sig in i skiten. (Vilket inte hindrar att jag gärna skulle vilja bli räddad i samma läge.) Kontentan blir nåt i stil med: klättra som om ingen räddning fanns.
 
Jag tycker jämförelsen med Svalbard och fastlands Norge haltar lite, i Himalaya handlar det enbart om turism och pengar, det finns ingen naturlig verksamhet på toppen av Everest, alla som är där är turister eller guider. Utökade möjligheter till räddning ger utökad kundbas för turism. Så länge det går att tjäna pengar så kommer utbudet öka. Helikopter turer direkt till toppen... etc etc. Precis som nordpolsturismen. Cash is King!
 
Cash is KING! Helt ratt och helt oemotstridligt.

Saxat fran explorersweb ang Ama Dablam

"Roped-up

On the way back from Lhotse south face, fellow Spaniard jordi Tosas also gave a quick try to Ama Dablam. Bad weather conditions eventually forced them back - and the state of the route left them with no desire to stay in the place. "As we arrived, people in BC was exclaiming: 'There are alpinists on the mountain!!' How absurd is that?"

"They meant that there were climbers above the fixed ropes; something which seemed unthinkable for the members of the gigantic Sherpa expedition which is Ama Dablam climbing nowadays. They just hang on in BC with nothing to do until the route is completely fixed. All the beautiful pink granite pitches are saturated of ropes. There are fixed bolts here and there, and rubbish pile up on every ledge. This is not what I was taught alpinism was meant to be."


http://explorersweb.com/everest_k2/news.php?id=19756

Jag tror inte det kommer ta lang tid for myndigheterna att satta stopp for Helicopter raddningar det ar heltenkelt for dyrt att bli av med en helicopter och dess persobnal i jamforelse till vad det ger. Daremot tror jag baserat pa rykten jag hort ett det kommer att komma att byggas upp ett "privat" allternativ med en proffesionell rescue i Nepal.
 
Räddning

Alternativet är att man gör som I Paine, Chilenska delen av Patagonien där får man skriva på ett dokument där man är införstådd med att det inte finns någon bergräddning och att all klättring sker på egen risk!
Sedan är min åsikt att man har en skyldighet att försöka hjälpa människor allt efter förmåga!
 
Satt och tittade på den nya serien på SvT, som handlar om en norsk räddningshelikopter. I första avsnittet räddar de ett par finska klättrare på Kjerag. En gripande och för en klättrare lärorik sekvens.

Men tankarna sätter igång. Behövde finnarna räddas? De ringde på hjälp för att, som de sa (inte exakt citat) "komma av berget innan något gick fel". De befann sig, oskadda i ok väder, på en klipphylla 900 m upp och ett rep (en haul-line sa den ena klättraren) hade skadats och klättringen gick nu för långsamt för att de skulle hinna till toppen. De hade varit 9 dagar på berget. Kanske hade de fullgoda skäl till att ringa på hjälp. Kanske borde de ha satsat på att fira av (vet inte vilken led det var och om det hade varit möjligt). Oavsett vilket så ägnade en stor dyr helikopter och ca 10 man minst en timme åt att plocka ner dem.

På Svalbard där jag tillbringat en säsong har de en räddningshelikopter som tycktes vara ute och hämta vilsekomna studenter på skoter dag efter dag. Helt klart gör helikopterns närvaro där att människor tar större risker. De flyttar sin "stupid line" längre in på rött.

Detta kostar massor av pengar, och utsätter räddningsmanskap för risker. Visst, helikopterbesättningar och fjällräddare är högt kompetenta och kan själva bedöma riskerna och kan ta beslut om de bör ingripa eller ej. Men de kan aldrig överpröva ett rop på hjälp. Vill du räddas försöker någon att rädda dig, i alla fall i vår del av världen. Visst kan helikoptern avvakta bättre flygväder, osv, men nog kommer den att göra försök så fort det finns en chans. Och visst är riskerna stora. Annars hade vi inte haft de krascher vi sett (minst en på Svalbard, en på Kaskasapakta (?), osv). Och nu Himalaya.

Jag tycker att David har en poäng. Särskilt i ett område där sjukvårdsresurser och transporter gott kunde satsas på lokalbefolkningens behov istället för på dumdristiga alpinister som frivilligt gett sig in i skiten. (Vilket inte hindrar att jag gärna skulle vilja bli räddad i samma läge.) Kontentan blir nåt i stil med: klättra som om ingen räddning fanns.

Kaskasapakte. För er som glömt kraschen: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0008/13/heliny.html

Två klättrare skulle räddas tre ur helikopterstyrkan dog.
 
Jag tycker jämförelsen med Svalbard och fastlands Norge haltar lite, i Himalaya handlar det enbart om turism och pengar, det finns ingen naturlig verksamhet på toppen av Everest, alla som är där är turister eller guider. Utökade möjligheter till räddning ger utökad kundbas för turism. Så länge det går att tjäna pengar så kommer utbudet öka. Helikopter turer direkt till toppen... etc etc. Precis som nordpolsturismen. Cash is King!

Nja, Svalbard lever i princip bara på turism. Det finns en gruva som med nöd och näppe går med vinst ibland, men den har ju eget flyg från Longyearbyen. Det finns egentligen ingen verksamhet som kräver helikopter, i stort sett allt nås dessutom med båt. Utom just äventyrsturister som skall ut på fjället eller paddla runt hela arkipelagen.

Så parallellen med himalaya är inte helt fel, utan att för den skull sätta likhetstecken. Resultatet blir, precis som du säger, att man får utökad kundbas för turism. Mer folk som tänjer mer på gränserna.
 
Vilket galet resonemang. Ska räddningsaktioner upphöra för att det manar folk att bli mer oförsiktiga? Jag struntar inte i att ha hjälm när jag kör hoj bara för att jag vet att det finns ambulanser i närheten.

Kaskaspakte var inte heller något bra exempel. Båda piloterna var fruktansvärt kompetenta och räddningsuppdraget som det dom arbetade på när olyckan skedde är inte alls ovanliga i våra svenska fjäll. Ska vi sluta rädda folk som gör sig illa i bergen bara för att det kan vara riskabelt för räddningspersonalen?

Se det så här istället. Om nu helikoptrarna blivit så stöddiga att en duktig pilot kan hämta ner folk från 6950möh, hur länge dröjer det då innan personer som Apa Sherpa kan ta hjälp av helikoptrar för att städa upp bergssluttningarna. Förra året släpade hans gäng ner fem ton skräp från Mt Everest. Hur mycket skulle han inte kunna plocka ner om han kunde ta hjälp av en helikopter ?

Vem vet. kanske ekoalpinism är framtiden. Ekoturismen är ju fruktansvärt lukrativt och som sagt . Cash is king.
 
Nja, Svalbard lever i princip bara på turism. Det finns en gruva som med nöd och näppe går med vinst ibland, men den har ju eget flyg från Longyearbyen. Det finns egentligen ingen verksamhet som kräver helikopter, i stort sett allt nås dessutom med båt. Utom just äventyrsturister som skall ut på fjället eller paddla runt hela arkipelagen.

Så parallellen med himalaya är inte helt fel, utan att för den skull sätta likhetstecken. Resultatet blir, precis som du säger, att man får utökad kundbas för turism. Mer folk som tänjer mer på gränserna.

Har norska staten slutat att pumpa in pengar?
Det gjorde dem när jag bodde där för ungefär 10 år sedan, dock slutade staten att ge Store Norske massa pengar i den vevan men la i stället mer pengar till UNIS och Polarinstitutet, därav den stora utbyggnaden 2004-2006.

Norska staten har alltid haft ett intresse av en närvaro på Svalbard och om jag inte mins fel så gick gruvorna back under många år men fick underskottet betalt bara för att de skulle kunna fortsätta sin verksamhet. Så är inte fallet på Everest om jag förstått det hela rätt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thegedd Tragiskt.... Alpin / Bigwall 0
thegedd Tragiskt.... Alpin / Bigwall 1
dabac Bräda + storskor = sant! Alpin / Bigwall 0
snowboard+storskor=sant? Alpin / Bigwall 7
Brune Svensk tjej har bestigt Mount Everest Alpin / Bigwall 0
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Ännu en klättrare har omkommit i Georgien Alpin / Bigwall 4
NordenJolt Någon som har erfarenheter från Coropuna i Peru? Alpin / Bigwall 2
kjpil Någon som har förare för Zermatt? Alpin / Bigwall 6
guhj "Skosystem" - vad har ni för prylar? Alpin / Bigwall 21
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
Mezzner Hur många toppar har ett berg? Alpin / Bigwall 14
Bettega D, TD, ED, FA, EX, PD+ - någon som har lust att förklara för en noob? Alpin / Bigwall 22
Brune 18 årig tjej har bestiget Mount Everest Alpin / Bigwall 6
Bollvik Vilka 8000 m toppar har svenskar bestigit? Alpin / Bigwall 33
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
hink Vem har inte vandrat upp för Elbrus? Alpin / Bigwall 9
ÄventyrsUffe Vad har hänt med LGJ?? Alpin / Bigwall 1
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Alpin / Bigwall 0
mrTelemark Har någon klättrat Alpin / Bigwall 5
Laila Har någon...? Alpin / Bigwall 0
stetind Turtagroe har brunnit ner!! Alpin / Bigwall 0
Isklättersäsongen i södra Sverige har börjat Alpin / Bigwall 0
Tylemo Utsidan har ej min ratta e-post adress Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...