Träpaddel

• Trådstartare Gillenstrand1@telia.com (Jonas Gillenstrand)
  • Start datum

Gillenstrand1@telia.com (Jonas Gillenstrand)

Gäst
Hej..

Någon som vet något ställe som säljer träpaddlar ... läng över 230cm... långsmalt paddelblad .. gärna laminat...

Mvh Jonas

hans.friedel@kantzowska.se (Hasse)

Gäst
Kanot och Båt sport i Västerås säljer Svenska Hartvik träpaddlar Jag har en själv och trivs bra med den. Billigare än en plastpaddel också

Annars kan du alltid kolla in min hemsida där finns en beskrivning hur man bygger en paddel själv

http://privat.kantzowska.se/friedel

mrstaffan@telia.com (Staffan)

Gäst
Svima

Svima brukar sälja träpaddlar i laminat av mycket fin kvalitet dock hyfsat dyra. De är också av havspaddel/eskimå-modell vilket jag uppfattat att du efterfrågar.

/Staffan

stene.karlsson@mp.se (Sten E Karlsson)

Gäst
Pagaj/eskimåpaddel

Varför man inte kan köpa en "pagaj" (traditionell eskimåpaddel ).
En pagaj måste man tillverka själv. Skälen till detta är flera. Den blir av nödvändighet mycket personlig. Jag vet själv ännu inte om jag nått till den optimala för min del. Jag är inne på min sjunde. Form, längd ,bredd och svikt finns att pröva sig fram i. Om den håller, är den troligtvis för stum och väger onödigt mycket, går den av är den för tunn.. Jag har knäckt tre. Ingen tillverkare ställer upp på denna balansgång. Min senaste är 260 lång och knappa 7 cm bred. Ingen köpepaddel i världen kan slå den i komfort och paddelkänsla.

Sten

Staffan

Gäst
Läsvärd länk

På följande sida hittar du en artikel om den grönländska eskimåpaddeln.

http://seacanoe.org/grnpadle.htm

Träpaddlar, någon?

Jag har kollat runt svenska onlinebutiker men precis som Jonas märkte för fyra år sen, är det riktigt glest mellan träpaddlarna.

Är det nån som har tips om var man kan hitta relativt lätta träpaddlar till hyfsat pris? Har just beställt nytt skinn till klassisk faltkajak från 1960, och då är det matchande träpaddlar som gäller!

Har till exempel Grey Owl eller Harmony nån svensk agent? De har träpaddlar runt 900 g för runt $140. Men det vore kul att köpa i Sverige.

ACRON och Bear&Water

http://www.bearwater.fi/
Bear&Water i Helsingfors har AZZALI-paddlar som är trevliga, både i pris och funktion
http://home.swipnet.se/~w-28650/kayak.htm
ACRON i Gävle har GreyOwl-paddlar.

Närmsta brädgård har brädor som kan transformeras till Grönlandspaddel eller Pagaj till nästan ingen kostnad alls. Efter att ha paddlat ett tag med en sådan egentillverkad paddel vill du förmodligen inte alls ha nån köpepaddel av Euro-typ så ta en funderare till innan du köper nån sån.

Tack Richard för länkarna!
Jo, en gnista har tänts - man kanske skulle slöjda en sån där grönlandspaddel. Fast det är väl inte renlärigt att bygga den delbar ...

Renlärigt och renlärigt

Det beror väl på vilken lära man bekänner sig till.
Allt som inte är uppenbart dumt, strider mot sunt förnuft eller skadligt för någon ska väl vara tillåtet.
Ska du vara riktigt renlärig så lär du stöta på problem ganska snart och med väldigt höga restriktioner så blir avstegen desto kännbarare.
Om du vill ha en delbar paddel så gör en sån.
Förmodligen så är det dom som aldrig nånsin gjort eller nånsin kommer att göra en paddel överhuvudtaget som kommer att ha synpunkter om renlärighet. Låt dom då ha det, dom har väl inget annat roligt här i livet än att gnälla. Du har i alla fall en paddel och en massa annat kul att fylla tillvaron med.

Richard

Ett par tips!
Min första pinne blev tunn och perfekt, gick därför av vid räddningsövning! Den andra blev därför lite tjockare och inte så bra. Den nuvarande är gjord av 2 x 4 tums granplanka uppkapad i ribbor på 5 x 100 mm. som limmats med vanligt utelim. Jag vågade att slipa ner de där sista komfortmilimetrarna p g a lamineringen. Paddeln blev perfekt och håller för en hel del eskimåövningar.
Bättre paddel finns inte!!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg