Träning på vanligt gym inför kajakpaddling

Vissa rörelser kan vara svåra att simulera utanför sin rätta miljö, t ex paddling.
Andra kan vara tvärtom, hyfsat lätta att simulera: Att vandra på hemmaplan med packning kan vara bra träning inför fjällvandringsresa.

Alla lastar inte kajak på biltak, en del paddlar från klubbhus eller annan förvaring. Men lastar man biltak så är rekommendationen att vara två personer - det är en tydlig punkt tidigt i utbildningen för paddelpass. Jag kan lasta och lossa själv men föredrar att vara två, en kraftig vindby kan förstöra min rygg, bilen eller kajaken om man slinter.
Vill man ha tekniska hjälpmedel finns både glidlösningar och biltakvagga med lyftfunktion som gör lyften lägre och lättare.

/Patrik
Lyfta kajak är ett eget ämne och värt en lång tråd.
Själv fantiserar jag om en vindpust når man står med raka armar och en kajak i händerna.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vissa rörelser kan vara svåra att simulera utanför sin rätta miljö, t ex paddling.
Andra kan vara tvärtom, hyfsat lätta att simulera: Att vandra på hemmaplan med packning kan vara bra träning inför fjällvandringsresa.

Alla lastar inte kajak på biltak, en del paddlar från klubbhus eller annan förvaring. Men lastar man biltak så är rekommendationen att vara två personer - det är en tydlig punkt tidigt i utbildningen för paddelpass. Jag kan lasta och lossa själv men föredrar att vara två, en kraftig vindby kan förstöra min rygg, bilen eller kajaken om man slinter.
Vill man ha tekniska hjälpmedel finns både glidlösningar och biltakvagga med lyftfunktion som gör lyften lägre och lättare.

/Patrik
Nåt man kan träna inför paddling är ex yoga. Rörlighet och smidighet är väldigt viktigt tycker jag, och ofta viktigare än ren muskelstyrka även om det också är bra, men ett muskelberg tror jag kan bli kontraproduktivt efter man sällan är smidig om man ser ut som Hulken.

Om du är van att träna på gym så kan du nog komplettera med en del mer paddelspecifika övningar. Både för att bli starkare men också för att motverka skador. Baserat på en del egen erfarenhet - men mest kollat på tävlingspaddlare på klubben - skulle jag satsa på axlar, rygg och mage. Typ:

Chins/latsdrag
Sälrodd
Enhands kabelrodd, där du även kan ta med med bålrotation
Alla axelövningar och inte glömma rotatorkuffen. Tänka på att få en bra rörlighet i axel o skulderblad.
Massa mage o rygg för att stabilisera bålen. Gärna med rörlighet i sidled också som russian twist t ex. Hjälper till att hålla bra hållning i kajaken och inte säcka ihop när man blir trött.

Kolla gärna på styrkelabbet.se för att se övningarna.

Ju fler muskler du kan aktivera, desto mer kraft kan du få ner i vattnet. Alltså försöka ta i från tår/ben, via bålvridning, till axlar och armar. Har du möjlighet att gå kurs eller gå med i nån lokal kanotklubb brukar det också ofta ge mycket.

/ Ulf

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips