Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Brukar basta efter jag varit ute och sprungit eller styrketränat, har ibland funderat på om det är bra, dåligt eller inte spelar någon roll för kroppen om man gör så....
Är det kanske någon här som har något svar eller tankar kring den funderingen??
Eftersom bastubadande gör att man mår bra, slappnar av, blir varm och go (pilsnern är bara bonus), kan väl ett måttligt bastubadande i någorlunda temperatur aldrig vara skadligt till skillnad mot chocken mellan 130 graders torrbastu och följande isbad vilket alla ej fullt friska skall vara mycket sparsamma med.
Så långsamt som jag klär av mig och duschar hinner pulsen ner innan jag sätter mig på laven. Måhända finns det begränsningar för nakenlöpare, längre duschtid måhända...
//J
Ingen expert på området men, generellt brukar det som man njuter av inte vara nyttigt. Om du njuter av bastun bör du nog undvika den. Alternativt om du avskyr att basta, så bör du nog göra det oftare.
det verkar som att dom flesta är rörande överens om att basta bara är bra och sköönt!! bara att instämma där sen finns ju tanken om vätskebristen och kansek sämmre återhämtning pg av det... men men lär ju inte sluta basta för det håll ångan uppe
det verkar som att dom flesta är rörande överens om att basta bara är bra och sköönt!! bara att instämma där sen finns ju tanken om vätskebristen och kansek sämmre återhämtning pg av det... men men lär ju inte sluta basta för det håll ångan uppe
Och det där med öl i bastun kanske den som tränar med nåt mer seriöst mål står över, har för mig att träningseffekten brukar anses reducerad om man intar alkohol efter träning. Men, jag har för tillfället inga studier som styrker detta.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...