Träning för seniorer, do's och don't's. Burpees.

Jag har hört från flera håll att man inte ska göra plankan så lång tid. Några säger max två minuter, andra säger max en minut. Att stå längre ger inte så mycket resultat, det är mer effektivt att dela upp i flera gånger en minut.
För övrigt håller jag svaret här ovan att det är bättre att dela upp burpees i flera övningar. Det ger mer fokus och kontroll. Burpees är en så sammansatt övning att det är lätt att någon del blir fel.
Det var ett test. Jag gillar inte statiska övningar. En övning jag testat tidigare och kanske tar upp på nytt är hög planka (alltså raka armar) där jag växelvis drar knäna fram och tillbaka. En annan, rätt krävande är att växla fram och tillbaka mellan hög och låg planka.

Provat nu gjort liknande även förr,nya namn nu på allt som påstås vara nytt.
Fuskar man med att ej hoppa fram som visas längre in i video så blir det ok även för äldre nyblivna aktiva pensionärer men,börjar med några upprepningar några gånger om dagen.
Gå i trappor och ej vara rädd för att lyfta tungt på rätt sätt när uppvärmd och rensa maskrosor för hand om man är 193L och allmänt underhåll på hus och bil,varvat med att gå ut i terrängen med stavar och ibland packning har räckt de sista åren inför fjällvandringar.
Det där var en himla bra instruktionsvideo. Den länken ska jag spara. Är man ovan/otränad/inte fullt rörlig verkar det ju himla vettigt att börja med det hon visar i slutet och sen gradvis öka på svårigheten vartefter man (förhoppningsvis) blir bättre.

Fast det betyder ju inte att burpees är en dålig övning?

Ang Isak Nykvist så tycker jag att han är skapligt osaklig och mest ägnar sig att posta clic bait..

Jag har hört från flera håll att man inte ska göra plankan så lång tid. Några säger max två minuter, andra säger max en minut. Att stå längre ger inte så mycket resultat, det är mer effektivt att dela upp i flera gånger en minut.
För övrigt håller jag svaret här ovan att det är bättre att dela upp burpees i flera övningar. Det ger mer fokus och kontroll. Burpees är en så sammansatt övning att det är lätt att någon del blir fel.
Det man tränar på blir man bra på. Men plankan är ingen favorit jag har...den liksom ger inget...

Gymnastik är ju bra men inte så roligt ,jämfört med att gå ut i Naturen men allsidig träning gör störst nytta totalt dvs stor variation på styrka,balans och kondition.
Nu är ju mitt intresse att träna för att njuta av en tur i tex fjällen och man får träna på det man vill göra.
Den största förändringen på träningen i år var att börja åka skidskor på hockey rink igen,är ju där 10 tals år äldre än de flesta med få undantag.
För mig rolig motion med balans styrka kondition och styrka för överkroppen vid skott träning med lite gymnastik då man ska mjuka upp sig och får nästan 10 extra cm till att böja sig ner mot isen för uppmjukning före skytteträning.

Har även en kajak som ska lagas någon timme sedan får man god träning för överkroppen om man har stor skålning på bladet på paddeln,och tar i för att få hög fart då stor "tröghet"/motstånd i vattnet jfr med tex cykling eller löpning.
Nackdelen är ju att det för mig är ganska kallt i vattnet de flesta månaderna ,fördelen är svalka på sommaren mitt ute på en sjö eller i skärgård och ger stark rygg vilket man har nytta av som lång och vid tung ryggsäck första dagarna på en längre tur.(glöm inte godkänd flytväst i rätt storlek och med högre flyt förmåga /klassning dvs större än kanot väst om man har sämre simkunnighet.)

Finns det som säger att plankan inte alls är bra också.
Om jag ska göra 20 olika övningar för att stärka kroppen platsar plankan inte som övning, så JA, jag håller med dig. Det är mycket bättre att göra en som heter Mountain climber, som redan beskrivits i flödet.
Nåja, får se hur denna tråd utvecklas. Kanske blir "toppövningarna för smidighet och styrka när man är lite äldre".
Dead bug, en annan bra övning.

Det där var en himla bra instruktionsvideo. Den länken ska jag spara. Är man ovan/otränad/inte fullt rörlig verkar det ju himla vettigt att börja med det hon visar i slutet och sen gradvis öka på svårigheten vartefter man (förhoppningsvis) blir bättre.
Jag klarade aldrig av att följa den här videon. Först slösar hon tid på att visa ett misslyckat eller felaktigt genomförande. Sen börjar hon med en ställning från vilken jag inte kan skutta bakåt alls. När en rrörelse tas två gånger avbryts tagningen mitt i den andra just när jag koncentrerar mig som mest. Så jag fann efter ett tag att man måste hitta sin egen rytm och struktur, med hänsyn till den egna anatomin.

Jag (66) inspireras och tar lärdom av tränaren Isak Nyqvists råd. Han betonar vikten av att göra övningar rätt och är ingen vän av burpees.
https://www.instagram.com/isaknyqvist/
Inte så användbart för oss som inte har instagram. Vore bättre att veta vad han har att säga om burpees, vad är det skadliga med dem? Nu tror jag att den som avrådde i den där videon hänförde dem till kategorin plyometriska övningar vilka säkert är dåliga för mina knän.

Lite lustigt att så många avråde från burpees, som "komplexa", när man så ofta tipsas om Pistol Squats. Min favorit-PT började vad jag tror var en progressivt upplagd serie i den riktningen. Jag klarade det första steget galant, men misslyckades totalt redan i det andra, och gav upp.

När jag ser på en del av de här videorna slås jag ibland av den beskedliga nivån. Mina bästa PTar var bäst färför att de var just personlliga. Jag har råkat ut för en som tyckte jag skulle göra armhävningar på knäna eller mot en vägg(!), utan att ens testa mig. De bästa såg vad jag kunde och förslog genast förbättringar. En fysio som skulle hjälpa mig med knän ville ha mig att göra uppresning på två ben, det ena framskjutet när ett ben i sänder rimligen är mer krävande. Hon skulle testa hur många jag klarade på viss tid när PT:n betonade långsamhet nedåt.

Något jag skulle vilja kunna är att resa mig från golvet utan att använda händer eller armar. Jag måste i två moment använda handen handen för balansen. Där har jag försökt följa en video men den var så virrig och omständlig att jag inte orkade titta.

Risk/reward är rimligtvis för hög med burpees för de flesta som är +70 och redan har artros i knän eller fotleder. Visst, det är en effektiv övning, men skaderisken, både vad gäller försämring av artrossymptom i knäna och tendinos eller partiell ruptur i Achillessenan kanske inte är värt risken? Det är ju också en ganska komplex övning vad gäller balans och, som sagts ovan, vid yrsel eller blodtrycksfall.
Jag brukar nog generellt avråda från den typen av belastning om man redan har artros.
Nyttan är nog stor, men risken för skada större, tror jag.

Kommer ihåg en gammal träningsidol Arne Tammer han var nog minst 70+
när han var väldigt aktiv.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Lågintensiv träning. Träning och hälsa 110
Tjejsomtränar Hög puls vid träning Träning och hälsa 39
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 4
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg