Nej, själv bär jag inte särskilt mycket lättare än då. Och det är klart att en 90 kilos kille behöver mer mat än jag, men det handlar också om att få den energität.Är det så stor skillnad? 1 kg mat per dag låter fortfarande rimligt för en man med snittvikt eller över och då hamnar man på 14kg mat för 14 dagar. 2-3 l vatten och kök på det så är det 17-18 kg. Lägg till ryggsäck, tält, sovgrejer, förstärkningskläder och fiskegrejer så är 30 kg inte så långt borta. Inte för att jag idag skulle tänka mig att bära 30 kg mer än från affören eller om någon betalar fför det men då fiskar jag inte heller. Å andra sidan gillar jag ännu mindre att frysa än när den här ttåden var aktuell så mängden klläder och sovgrejer blir antagligen högre.
Därför - för att återgå till trådens ämne - känner just jag inget behov av någon dedikerad "ryggsäcksträning". Jag bär sällan på mer än ca 10 kg, varav 4 kg "basvikt" och resten mat. De som bar tungt då kanske gör det fortfarande och behöver träningen.
Men visst har det skett en hel del materialutveckling, fr a vad gäller textilier - så lätta tält, ryggsäckar, skor, regnplagg, sovsäckstyger etc som nu har inte alltid funnits i allmänt bruk. Det tält jag har nu väger inte mycket mer än den bivvy och/eller tarp jag använde på den tiden.
Fast med sådana gamla trådar gräver man ibland fram även gamla skribenter och andra infallsvinklar. Men du har rätt ang. trådurspårning - mea culpa! .Det tröttsamma med trådarkelogin är ju att det är samma 12 skribenter i alla trådar så det tillförs ju sällan något nytt? Plus att det oftast slutar med att alla går OT..
Senast ändrad: