trä kåsa

Helsingfors

I Finland är dom vanliga på bl.a. marknader. På Salutorget i Helsingfors och i Souveniraffärer i närheten av torget kan dom köpas. Kostar ett par hundralappar och är både hållbara och snygga.
 
Hej, Johan!
Hur behandlar man sin egenhändigt snidade träkåsa så den håller sig fräsch i alla lägen?
MVH! Sten.
 
Det bästa och roligast är att tillverka den själv, men om du vill köpa en så rekommenderar jag Kero:s produkter. Dom är inte dom absolut billigaste men dom har bra kvalitet. Kolla på http://www.kero.se
Dom har ett antal träkåsor, men speciellt en med horninlägg på handtaget är vacker.

/Ronnie
 
Mitt förslag är att smörja insidan med parafinolja och utsidan med en 50/50 blandning av linolja och terpentin. Då skall den nog hålla länge. Mkt viktigt är att linolje-terpentin blandingen fått härda innan du använder kåsan. Tar ca en vecka om du använder koktlinoja. Vet inte om jag kan rekommendera att använda linolja och terpentin på insidan då det kan vara lite hälsovådligt. Men för allt i världen använd inte lack eller förnissa. Det blir fula sprickor i lacken efter ett tag.
Hoppas att du är nöjd med svaret.

/Ronnie
 
100% linolja!

Varför inte lägga kåsan i en glasburk med 100% linolja! Det tar lite längre tid innan träet blir mättat men å andra sidan vem är stressad?
resultatet blir dock bra och ingen hälsorisk föreligger. Knivskaft, kåsor etc brukar vara "klara" efter ett dygn.

Mvh Chei
 
Specialmedel

På min köpekåsa är enigt slöjdaren insidan behandlad med något tyskt specialmedel som ger en mörkbrun matt finish och som tydligen bevarar trät och är relativt smakneutralt.

Linolja tror jag inte på på insidan. Smak och lukt gör sig inte med kaffet.

Hälsningar Thure
 
Keros kåsor

ronnie; sa:
Det bästa och roligast är att tillverka den själv, men om du vill köpa en så rekommenderar jag Kero:s produkter. Dom är inte dom absolut billigaste men dom har bra kvalitet. Kolla på http://www.kero.se
Tittade på bilderna av Keros kåsor, troligen är det domsamma som saluförs i Helsingfors. Dom sades ju vara finsk design. Jag tänkte på den dom kallar 76-103. Priset verkar också vara ungefär detsamma. Torget i Helsingfors något billigare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.