Tradera bara mobilt bank-id

Jag har ett förlslag om att fortsätta denna diskussion i denna tråden istället. Så håller vi oss till tradera här.
Jag har en känsla av att deras beslut inte är befogat av ekonomiska skäl. Utan bara för att förenkla för ledningen. Typ en storlek passar ingen/alla.
 
Det kan vara höjda säkerheteskrav också. Fast det är klart, många använder ju bara mobilen och då blir det ju inte säkrare.
 
Man kan ju för det mesta välja själv vilken ny teknik man vill använda. Utom BankId då, som är i princip nödvändigt. Tycker lite synd om en del äldre, måste vara stora problem om man inte klarar den senaste tekniken.
Att ta till sig ny teknik har inte primärt med ålder att göra, det beror till betydligt större del på vilja. Mina föräldrar, båda kring 80 år använder mobiler, appar och mobilt bankid till många olika saker.
Motion med hitta-ut appen är ett bra exempel, kräver iofs inte bankid men annan registrering.

/Patrik, som jobbar med mobilteknik så jag kan nog anses jävig
 
Som lärare för vuxna så håller jag faktiskt med tango. Bland personer som är äldre än 25 (ungefärliga brytpunkten när plattor och datorer infördes som standard för alla elever i grundskolan) så finns det många som inte använder modern teknik och som inte vill och då inte heller kan. Har man inte haft ett intresse för datorspel eller något annat som gjort att man sökt sig online så är kunskapen i princip noll och intet. Vi jobbar med Sharepoint på skolan och varje klass har ett Teams och de har varsin skolmejl och OneDrive att spara saker på - förinställt åt dem - men det är emellanåt en kamp att få folk att plocka fram datorn som de får låna av skolan för att jobba med den. De glömmer lösenord, var de ska logga in, sätter lösenord på grejer de inte behöver lösenord till utan att begripa det och glömmer sen raskt bort det, hittar inte uppladdning för uppgifter trots upprepad hjälp, kan inte kolla sin mejl trots upprepad hjälp, förstår inte var de ska titta efter viktig information trots upprepad hjälp, förstår öht inte hur en molntjänst fungerar och lägger upp saker på hårddisken istället som inte sällan går sönder och sen är veckor av arbete är borta, de vågar inte använda vanliga Office-program eller använder Excel till allt (varför är det så många som fastnar i Excel?), förstår inte skillnaden mellan en webbsida i en webbläsare och en app i telefonen etc etc. En del har inte internet hemma heller. Det ena följer ju någonstans det andra. Och nu pratar vi personer som är runt 30, inte 80-åringar och det är inte nödvändigtvis bristen på medel som styr även om det kan påverka, utan framför allt intresset. Det märks tydlig skillnad på de som bara är lite yngre som haft dator eller platta i skolan där alla fått den kunskapen med sig från start. Det är den stora utjämnaren när det kommer till digital teknik. Den stora skillnaden mellan mig som lärare för vuxna och gymnasielärarna (vi har båda typerna av utbildning på skolan) är att jag måste vara IT-tekniker light också, för man vet aldrig när katastrofen slår till och den gör ju så klart alltid det när skolans faktiska IT-tekniker inte är på plats, så klart.

Sen tycker jag att det borde finnas en lagstiftning på området för det här är en tillgänglighetsfråga. Det finns många med funktionshinder som har svårt att utföra enklare vardagsuppgifter för att det inte finns något alternativ till digitala lösningar och vi är sårbara om teknik slås ut eller strömmen går. Vi har varit snabba på att gå över till digitala lösningar för att det ofta också kostar företagen mindre utan att tänka på tillgänglighet och uthållighet i samhället. Oftast stannar det tyvärr på nivån rynkad panna hos riksdagspolitiker och så blir det inte mer. Det tycker jag är svagt.
 
Senast ändrad:
Som lärare för vuxna så håller jag faktiskt med tango. Bland personer som är äldre än 25 (ungefärliga brytpunkten när plattor och datorer infördes som standard för alla elever i grundskolan) så finns det många som inte använder modern teknik och som inte vill och då inte heller kan. Har man inte haft ett intresse för datorspel eller något annat som gjort att man sökt sig online så är kunskapen i princip noll och intet. Vi jobbar med Sharepoint på skolan och varje klass har ett Teams och de har varsin skolmejl och OneDrive att spara saker på - förinställt åt dem - men det är emellanåt en kamp att få folk att plocka fram datorn som de får låna av skolan för att jobba med den. De glömmer lösenord, var de ska logga in, sätter lösenord på grejer de inte behöver lösenord till utan att begripa det och glömmer sen raskt bort det, hittar inte uppladdning för uppgifter trots upprepad hjälp, kan inte kolla sin mejl trots upprepad hjälp, förstår inte var de ska titta efter viktig information trots upprepad hjälp, förstår öht inte hur en molntjänst fungerar och lägger upp saker på hårddisken istället som inte sällan går sönder och sen är veckor av arbete är borta, de vågar inte använda vanliga Office-program eller använder Excel till allt (varför är det så många som fastnar i Excel?), förstår inte skillnaden mellan en webbsida i en webbläsare och en app i telefonen etc etc. En del har inte internet hemma heller. Det ena följer ju någonstans det andra. Och nu pratar vi personer som är runt 30, inte 80-åringar och det är inte nödvändigtvis bristen på medel som styr även om det kan påverka, utan framför allt intresset. Det märks tydlig skillnad på de som bara är lite yngre som haft dator eller platta i skolan där alla fått den kunskapen med sig från start. Det är den stora utjämnaren när det kommer till digital teknik. Den stora skillnaden mellan mig som lärare för vuxna och gymnasielärarna (vi har båda typerna av utbildning på skolan) är att jag måste vara IT-tekniker light också, för man vet aldrig när katastrofen slår till och den gör ju så klart alltid det när skolans faktiska IT-tekniker inte är på plats, så klart.

Sen tycker jag att det borde finnas en lagstiftning på området för det här är en tillgänglighetsfråga. Det finns många med funktionshinder som har svårt att utföra enklare vardagsuppgifter för att det inte finns något alternativ till digitala lösningar och vi är sårbara om teknik slås ut eller strömmen går. Vi har varit snabba på att gå över till digitala lösningar för att det ofta också kostar företagen mindre utan att tänka på tillgänglighet och uthållighet i samhället. Oftast stannar det tyvärr på nivån rynkad panna hos riksdagspolitiker och så blir det inte mer. Det tycker jag är svagt.
Skulle tro att det du skriver mest handlar om gruppen du möter i vuxen upplärningen. Idag jobbar ju väldigt många över 25 år med datorer dagligen, också folk i traditionellt inte tekniska yrken och nästan all information sker digitalt.

Känner inte alls igen mig i det du skriver.
 
Nu är vi långt of topic men den generationen som i snitt faktiskt kan mest om datorer är nog de som växte upp på 80 och 90 talet när allt var nytt, många vara intresserade av programmering och allt inte fungerade lika bra som nu.

Dagens barn och unga är mest passiva brukare av social media och spel, användare av standard program och diverse appar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forslund Kläder på Tradera Utrustning allmänt 15

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.