Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl

Har även en sked i metal som har urtag för diverse muterstorlekar i handtaget - min inte om det var primus eller optimus och hittar den inte vid snabb googling. Det är alltså inte en spork utan snarare kombinationen sked och "fasta ring-/gaffel-nycklar". Gaffelnyckel blev ju lite vitsigt i sammanhanget :)

/Patrik


Det är nog Sea to summit som har verktyg för muttrar på besticken

http://www.seatosummit.se/Alpha-Set.htm

Om det går att lossa/skruva fast en mutter med dessa bestick är jag dock skeptisk till

Per
 
När jag läste era inlägg så kom jag att tänka på att jag inte helt var på det klara med vad som numera ligger i den lösa pryl-påsen som ackompanjerar mitt i övrigt helt kompletta med allt KAP Arctic / Trangia 25 DuoSSAL [tillsammans med dess andra lösa påse med antingen (fotogenbrännare + bränsleflaskor) alt. (gasbrännare + gasbehållare) - beroende på årstid.] - så jag var tvungen att gräva fram den och kolla. Hm - Bild bifogas...
Det ligger en vikmugg och en storkåsa stuvade på andra lämpliga ställen i Alaskan också...
OK, vad hittade jag? Kronkåsa (en bakelithård antikvitet, av nostalgiska skäl) - Liten klassisk visp - trebent Cassettegasadapter - Teleskopiskt grillspett (hellre 125 g i packningen än ständigt nya tillkapade grillpinnar!) - Tesil - Miniatyr-rivjärn (parmesan!!!) - Äggtransportlåda - Stekspade och storsked/slev (med fällbara skaft) - Konservbrytare - Piezogaständare - Korkskruv (någon kompaktare finns helt enkelt inte!) - Kryddsatsburk - Sacketter - Strösocker - Svenska arméns besticksats - Västtyska (Bundeswehr) arméns besticksats (Jag börjar mer och mer luta åt den senare - den är helt enkelt en bättre lösning)...
Långt ifrån UL, men bekvämt OCH bra!
Som trangian anser jag att funktion och pålitlighet går långt före vikthänsyn...
 

Bilagor

  • PICT8773.jpg
    PICT8773.jpg
    52.3 KB · Visningar: 1,205
Senast ändrad:
När jag läste era inlägg så kom jag att tänka på att jag inte helt var på det klara med vad som numera ligger i den lösa pryl-påsen som ackompanjerar mitt i övrigt helt kompletta med allt KAP Arctic / Trangia 25 DuoSSAL [tillsammans med dess andra lösa påse med antingen (fotogenbrännare + bränsleflaskor) alt. (gasbrännare + gasbehållare) - beroende på årstid.] - så jag var tvungen att gräva fram den och kolla. Hm - Bild bifogas...
Det ligger en vikmugg och en storkåsa stuvade på andra lämpliga ställen i Alaskan också...
OK, vad hittade jag? Kronkåsa (en bakelithård antikvitet, av nostalgiska skäl) - Liten klassisk visp - trebent Cassettegasadapter - Teleskopiskt grillspett (hellre 125 g i packningen än ständigt nya tillkapade grillpinnar!) - Tesil - Miniatyr-rivjärn (parmesan!!!) - Äggtransportlåda - Stekspade och storsked/slev (med fällbara skaft) - Konservbrytare - Piezogaständare - Korkskruv (någon kompaktare finns helt enkelt inte!) - Kryddsatsburk - Sacketter - Strösocker - Svenska arméns besticksats - Västtyska (Bundeswehr) arméns besticksats (Jag börjar mer och mer luta åt den senare - den är helt enkelt en bättre lösning)...
Långt ifrån UL, men bekvämt OCH bra!
Som trangian anser jag att funktion och pålitlighet går långt före vikthänsyn...

Nice :) Det lilla rivjärnet var ju riktigt fränt!

Man fick riktigt många bra tips i den här tråden, tackar för det allihopa!
 
Kan ge ett ytterligare tips: Som durkslag har jag sytt en hätta av myggnät, en kanal runt kanten och ett snöre med snörlås. Man spänner helt enkelt fast den på grytan (Trangias grytor har ju en rejäl fals) så kan man hälla av vattnet från sin pasta (eller vad man nu kokat). Gäller att ta det lite varligt för den KAN lossna om det är mycket i grytan, men drar man bara åt ordentligt och låter bli att vända hela grytan uppochner så funkar den.

Den är kanske inte lika användbar som multi-disken, men den tar i princip ingen plats alls.
 
Jag har offrat stekspaden för slickepotten. Slickepotten klarar av allt som stekspaden klarar samt minimerar matspillet och funkar till non-stickbeläggningar. Jag steker dessutom väldigt sällan saker när jag är ute så det känns onödigt att asa med sig stekspade då. Jag har nöjt mig med att bara ta med slickepott, slev och visp till köket, man vill ju spara in lite vikt med ;) Slickepott och slev är för övrigt köpt på second hand.
Sågar du ut en plywood till skärbräda så kan du borra några hål i botten på den så funkar det bra som durkslag.
 
Har aldrig förstått mig på en äggtransport låda i plast! Ser inget fel på pappkartongen som äggen ligger i från butiken och när äggen är uppätna kan man elda upp kartongen och man sparar vikt!

Mvh troswe
 
Många med mig köper inte bara 6 ägg. Man kan iofs klippa ett 24-flak ner till 6 ägg, men en lagom stor kartong är att föredra. Finns iofs 2*6 pack som man kan ta isär. Även jag har en äggtransportlåda i plast.
 
Kan ge ett ytterligare tips: Som durkslag har jag sytt en hätta av myggnät, en kanal runt kanten och ett snöre med snörlås. Man spänner helt enkelt fast den på grytan (Trangias grytor har ju en rejäl fals) så kan man hälla av vattnet från sin pasta (eller vad man nu kokat). Gäller att ta det lite varligt för den KAN lossna om det är mycket i grytan, men drar man bara åt ordentligt och låter bli att vända hela grytan uppochner så funkar den.

Den är kanske inte lika användbar som multi-disken, men den tar i princip ingen plats alls.

Förstår hur du menar :) Rätt smart! Du sydde med riktigt tunn ståltråd då? Och vad för material till snöret du drar åt med? En enklare variant som kunde fungera är en såndär större stålsil/sikt. Brukar väl va en 16-18cm. Idealiskt skulle den passa perfekt i iallafall 1.5l kastrullen då det oftast är den jag har med mig. Då funkar den även om jag tar med mig lightköket (1.5l kastrull med triangel i som jag hoppas passa däri ihopfälld) med 18 cm stekpannan över.
Nackdelen är att en sådan är rund och inte utnyttnyttjar utrymmed vid kanterna mot bottnen på kastrullen när allt är ihoppackat.


Jag har offrat stekspaden för slickepotten. Slickepotten klarar av allt som stekspaden klarar samt minimerar matspillet och funkar till non-stickbeläggningar. Jag steker dessutom väldigt sällan saker när jag är ute så det känns onödigt att asa med sig stekspade då. Jag har nöjt mig med att bara ta med slickepott, slev och visp till köket, man vill ju spara in lite vikt med ;) Slickepott och slev är för övrigt köpt på second hand.
Sågar du ut en plywood till skärbräda så kan du borra några hål i botten på den så funkar det bra som durkslag.

Lustigt att du säger det med skärbrädan för det är precis nåt sånt jag funderat på att göra, kanske googla upp nåt coolt mönster att etsa/bränna in. Då hade man haft en riktigt personlig skärbräda som jag tror går bra ihop med de tidlösa enkla formerna på Trangiat. Det enda som stoppar mig vad gäller hålen är att det känns som att det borde sätta igen lättare med hål i en träskiva och vara lite svårares att få.rent. kostar ju dock inte många kronor att testa. :) "asa med sig" <-- haha, du är från skåne va?


Har aldrig förstått mig på en äggtransport låda i plast! Ser inget fel på pappkartongen som äggen ligger i från butiken och när äggen är uppätna kan man elda upp kartongen och man sparar vikt!

Mvh troswe

Jag har dåliga erfarenheter av de där kartongerna.. de går väldigt lätt upp om man packat de i en ica-kasse det minsta slarvigt. Skulle inte vilja ha äggsörja i ryggsäcken.:/ Nu kan man alltid dra ett varv silvertape om men då ska man hålla på och klippa upp det skitet sen....tycker själv att ägglådan ser bulkig ut och tänker i första hand experimentera med torkade ägg och se hur det blir. Dock skulle jag kunna tänka mig en liten sån låda typ 6pack eller nåt sånt. Kan ju va riktigt lyxigt med kokta ägg i naturen :)
 
Förstår hur du menar :) Rätt smart! Du sydde med riktigt tunn ståltråd då? Och vad för material till snöret du drar åt med?
Nej, det är myggnät i tyg alltså, sånt man har i tältet typ. Och det är sytt med vanlig symaskin. Det ska ju bara tåla kokande vatten, det behövs ingen ståltråd till det. Snöret är vanlig 4 mm flätad lina.
 
Har ett MSR alpine utensil set till mer seriös matlagning. Stora stekspaden är även rivjärn och durkslag.
https://m.addnature.com/msr-alpine-utensil-set-428235.html

Till torkad/enkkare mat kör jag på Primus extendable spoon. Hyfsad längd, stadig, samt rak i änden så att man kommer åt att röra ordentligt i botten på kastrullen.
https://m.addnature.com/primus-extendable-spoon-487537.html

1-2 st light my fire-sporkar i titan följer alltid med.
Ruggigt bra att äta med, men inget att laga mat med.
https://m.addnature.com/light-my-fire-spork-original-titanium-458958.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...