Tråd för klimatdebatt

Här är faktiskt något vi Svenskar ganska enkelt skulle kunna förbättra oss på för att skona miljö och klimat.

Jag hörde också den nyheten och det är ju en helt omöjlig uppgift att få Svenskar minska eller sluta med sitt heliga kaffe!
Jag kan förstå att det påverkar klimatet, men det skulle vara intressant om någon kunde redovisa i % hur stor påverkan är i jämfört med hela världens miljöpåverkan.

Jag hörde också den nyheten och det är ju en helt omöjlig uppgift att få Svenskar minska eller sluta med sitt heliga kaffe!
Jag kan förstå att det påverkar klimatet, men det skulle vara intressant om någon kunde redovisa i % hur stor påverkan är i jämfört med hela världens miljöpåverkan.

Det är väl tydligen lite så vi fungerar till mans, gärna vara med rädda klimatet bara det inte inskränker något just jag gillar och inte vill vara utan.

Jag tycker det är sunt att flera klimatbelastande förehavanden börjar belysas och inte bara dieselbilar och nötkött som närmast varit praxis i Svensk media.

Man kan ju undra om överkonsumtion kan bli nästa problem som lyfts upp i rampljuset ?

Senast ändrad:
Det är väl tydligen lite så vi fungerar till mans, gärna vara med rädda klimatet bara det inte inskränker något just jag gillar och inte vill vara utan.

Jag tycker det är sunt att flera klimatbelastande förehavanden börjar belysas och inte bara dieselbilar och nötkött som närmast varit praxis.

Man kan ju undra om överkonsumtion blir nästa problem som lyfts upp i rampljuset ?
Många bäckar små…

Jag tror att det är svårt för dom som bara vill ha vindkraft nu. Nu när det fryser på i Sverige så fryser älvarna i norr och det blir mindre elkraft där. Sen så fryser t o m vindkraftsverkens vingar. Så de behöver kanske borstas av eller något. En del tror att vindkrafyen sprider plaster och stör djur med deras läten. Så det är bra att de bygger ut med mera kärnkraftsreaktorer nu, tycker jag.

Jag tror att det är svårt för dom som bara vill ha vindkraft nu. Nu när det fryser på i Sverige så fryser älvarna i norr och det blir mindre elkraft där. Sen så fryser t o m vindkraftsverkens vingar. Så de behöver kanske borstas av eller något. En del tror att vindkrafyen sprider plaster och stör djur med deras läten. Så det är bra att de bygger ut med mera kärnkraftsreaktorer nu, tycker jag.
Och till det kan tilläggas...

"Konstig" sak om kaffe. Jag hittade ingen länk till själva forskningen, artiklarna gav inga detaljer och om man såg den enda grafen jag klarade av att finna i länkarna i artiklarna så förstår jag inte hur 7 kg kaffe om året ska ha en speciellt märkbar effekt jämfört med annat vi äter. Några ml mjölk ska också vara ett problem.

Data

Lite speciellt att prata om fika också när det i andra länder som Norge dricks mycket kaffe men man inte har fika pauser flera gånger om dagen.

Kan säkert leta upp forsknings artikeln men orkar inte då jag tycker det är så konstigt att skriva om forskning utan att länka till forskningen.

(Får se om jag har missat någon länk till forskningen ...)

Aktuellt

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.
Kan säkert leta upp forsknings artikeln men orkar inte då jag tycker det är så konstigt att skriva om forskning utan att länka till forskningen.

(Får se om jag har missat någon länk till forskningen ...)
Går nog att finna bara vilja finns.

Vidare till:

...... så förstår jag inte hur 7 kg kaffe om året ska ha en speciellt märkbar effekt jämfört med annat vi äter.

Är det verkligen så svårt att förtå ?

Man minskar ju tex kött i skolmaten "för klimat och miljös skull", hur många kilo rent kött äter ett skolbarn per person /år under sina skolluncher i snitt ?

Senast ändrad:
Går nog att finna bara vilja finns.

Vidare till:

Var ju det jag skrev. Jag kan säkert leta upp det men när jag för 100 gången läste en artikel som handlade om forskning utan någon länk eller namn på forskningen eller några detaljer så orkade jag inte.

Nu har jag läst din nya länk. Den handlar om forskning fra Chalmers och pratar om avskogning i amazonas specifikt. De tidigare länkarna handlade om forskning från Stockholms universitet och de skriver om klimat påverkan generellt.

Så det verkar inte ens vara samma forskning och om det nu är det så är framställningen i dina första länkar väldigt missvisande.

Tänk om de kunde länka till forskningen?

Är det verkligen så svårt att förtå ?

Man minskar ju tex kött i skolmaten "för klimat och miljös skull", hur många kilo rent kött äter ett skolbarn per person /år under sina skolluncher i snitt ?

Vi kan väl räkna på det.
Kaffe 7 kg * 28 kg = 196
Kött 80 kg * 100 kg = 8000 om antar rött kött
eller vi kan anta att alla 80 kg är kyckling
80 * 10 = 800

Så kaffe 196 kg klimat gaser
Kött konsumtionen mellan 800 kg och 8000 kg klimat gaser.

Samma data för ost
20 * 24 = 480 kg klimat gaser.

Med datan jag hittar så är inte kaffe drickande en speciellt stor del klimatutsläppen för en vanlig svensk. Ost har alltså en dubbelt så stor påverkan.

Forskningen från Chalmers tyder dock på att kaffe är en stor del av Sveriges avskogning av amazons.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips