Tråd för klimatdebatt

Som jag brukar säga, ingen kan göra allt, alla kan göra något.
Jag kortade ned citatet, och jag håller med om att klotet inte bryr sig om vem som gör vad. Det viktiga är att alla gör någonting.
Vi i Sverige kan göra mycket för att visa vägen framåt, både med att visa upp historiska åtgärder som att berätta och visa det vi gör nu. Det borde också vara lättare att exportera kunskap...

Tråden är mycket intressant, då det visar hur vi tänker och resonerar kring att dra sitt strå till stacken. Vi i Sverige kanske har gjort så mycket att vi kan pilla oss i naveln tills de andra länder kommit ikapp?
Det resonemanget kanske man inte ens skulle behöva bemöta, men tyvärr är det nödvändigt i denna tråd.

Det har gjorts undersökningar som visar att det finns kommuner som sticker ut när det gäller "utsläpp per kommun". Danderyd är en sådan kommun...men då på medborgarnivå.
Jag kanske ska leta reda på detta, och visa var jag sett det...om inte någon annan hinner före. Jag hinner inte detta förrän senare kommande vecka.

Fast för mig är det oväsentligt om Sverige är ett föredömme eller inte eftersom vi alla, länder/stater/organisationer/företag/stiftelser/forskare/medborgare/individer etc alla kan göra mer.

Som jag brukar säga, ingen kan göra allt, alla kan göra något.

Klotet bryr sig inte om var eller vem som gör något, det bryr sig bara om att det görs. Vad som sedan ska/måste göras kan dock diskuteras i evighet. Jag har ingen enkel lösning på det. Jag försöker bara dra mitt strå till stacken. Det är fritt fram att kalla mig naiv eller godhetsknarkare. Jag skiter faktiskt fullkomligt i det, så länge jag kan se mig i spegeln och veta att jag är inte perfekt, men att jag gör så gott jag kan utifrån min kunskap, min förmåga och mitt sett att se på frågan.

Fast klimatomställning är ofta förknippat med stora kostnader och våra skattepengar behövs till många fler verksamheter.
Vilken offentlig samhällsservice ska vi da ner på för att frigöra pengar ?
Svensk export är viktig och konkurrerar med andra länder på världsmarknaden, om vår industri beläggs högre kostnader än andra länders ju går det där då ?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips