GustavOH m.fl. : Ta exemplet med den påstådda klimatrelaterade havsnivåhöjningen vid några öar i Stilla Havet som ledde till katastrof. Fundera på varför ingen sade ifrån när FN påstod något som är omöjligt enligt sunt förnuft. Tvärtom hakar media på och återberättar lögnen. Och massor av människor upprepar det som papegojor. Ett fenomen som ses gång på gång även i andra frågor. Fundera på vad det är som händer då, hur folk tänker, och förklara för oss som ser fenomenet men inte förstår hur det fungerar.
Sanningen är komplex.
Jag förnekar inte på något sätt att det finns personer och institutioner som, antingen av välmening, misstag, krass vinningslystnad eller illvilja, övertolkar och överdriver riskerna med mänsklig klimatpåverkan. Worst case scenario presenteras gärna som fakta. (Och även om artikeln korrekt skulle beskriva exempelvis om att "givet de här premisserna och enligt den här modellen så kan vi förvänta oss 1-7m höjning av havsnivån till 2070" så kommer en tidning sätta rubriken "Forskare säger Upp till sju meter!!!" och illustrera med kyrktorn som sticker upp ur vattnet.) Skrämsel säljer.
Men
Det finns också gott om personer och institutioner som, antingen av välmening, misstag, krass vinningslystnad eller illvilja tonar ned och förnekar riskerna. Om en forskargrupp exempelvis estimerat 1-7 meters havsnivåhöjning till 2070 och verkligheten säger 30cm 2030 så basuneras det ut som ett "haha, de hade fel, de sa ju att kyrkorna skulle hamna under vatten!"
Skrämsel är business som sagt. Men tröst och falskt hopp säljer också väldigt bra.
Kan man dessutom kombinera falskt hopp med att skrämmas med en illasinnad konspiratorisk världsregering så ...
Kort sagt. Det är många som gärna vill lura oss, och de finns på båda sidor av debatten.
Så du har rätt. Sunt förnuft och skepsis behövs. Men den viktigaste beståndsdelen i sunt förnuft och skepsis är att förstå att man gärna lurar sig själv. Jag gör det hela tiden. Du gör det garanterat också.
Vi är superbra på att intala oss det vi själva vill höra.
Vill jag ha en viktig sak att kämpa för? Då är jag supermottaglig för allt som bekräftar hur viktig den saken är. Vill jag göra en resa eller köpa en speciell pryl? Shit vad argument jag kan komma på för varför just jag förtjänar det.
Som sagt. Sanningen är komplex.