Tråd för klimatdebatt

Elransonering vill ingen ha.
De ville inte ha motboken för sprit heller, men den gjorde gott.

Jag tror det behövs. Och det borde inte va priset på det som styr om man ska ha full el och vatten, utan mängden. Ransonering är bra för landets ekonomi och troligen även för miljön i slutändan.

Ingen vill ha kärnkraft snarare, bara när den funkar, men inte när den smäller. Och slutförvaringen vill ingen ha i sin villaträdgård heller och även om den grävs ner långt, så kommer den alltid ligga där och pyra för all framtid och orsaka skada. Den typen av elkraft ligger för långt från det naturliga iom skadeverkan den har på oss och naturen.

Eh nä, bara googla…
Viktiga fakta om transporter och miljö i Sverige
  • Största utsläppskällan:
    Inrikes transporter svarar för omkring en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, varav vägtrafiken står för den övervägande majoriteten.
Fast det där svarade ju inte på frågan varför Sverige har lågt klimatavtryck trots all lastbilstrafik. Det är inte heller något belägg för att Sverige har "minst klimatavtryck på jorden". Dessutom avslutade du inlägg nr. 298 med orden "vad vet jag". Ett sådant ordval tyder inte på att man vet.

De ville inte ha motboken för sprit heller, men den gjorde gott.

Jag tror det behövs. Och det borde inte va priset på det som styr om man ska ha full el och vatten, utan mängden. Ransonering är bra för landets ekonomi och troligen även för miljön i slutändan.

Ingen vill ha kärnkraft snarare, bara när den funkar, men inte när den smäller. Och slutförvaringen vill ingen ha i sin villaträdgård heller och även om den grävs ner långt, så kommer den alltid ligga där och pyra för all framtid och orsaka skada. Den typen av elkraft ligger för långt från det naturliga iom skadeverkan den har på oss och naturen.
Jag har haft förmånen att tillbringa en månad under slutet av 90-talet i ett land med elransonering - nämligen Ghana. Det landets elförsörjning kom till allra största delen från vattenkraft och när det var ont om vatten i magasinen, t ex pga torka, så stängde myndigheterna helt sonika av strömmen ibland. Industrier, bensinstationer, större sjukhus, dyra hotell och vissa privatpersoner hade därför generatorer som stod för strömförsörjningen vid elavbrott. Dessa generatorer drevs av fossilt bränsle. Ingen miljövinst. Så skulle det bli även i Sverige om elen skulle ransoneras.

Jag har haft förmånen att tillbringa en månad under slutet av 90-talet i ett land med elransonering - nämligen Ghana. Det landets elförsörjning kom till allra största delen från vattenkraft och när det var ont om vatten i magasinen, t ex pga torka, så stängde myndigheterna helt sonika av strömmen ibland. Industrier, bensinstationer, större sjukhus, dyra hotell och vissa privatpersoner hade därför generatorer som stod för strömförsörjningen vid elavbrott. Dessa generatorer drevs av fossilt bränsle. Ingen miljövinst. Så skulle det bli även i Sverige om elen skulle ransoneras.
Den slutsatsen kan du inte dra bara så där, då vi är två olika länder. För Sverige skulle det va ett medvetet val för att sluta slösa och börja spara istället, medan för Ghana var det andra bakomligande skäl där de inte hade nån el.

Dessutom kan man förbjuda diesel för eltillverkning för privatpersoner och endast tillåtat det till sjukhus. Industrier får väl generera sin egen el med paneler och vindsnurror etc

Sen att folk skulle gå bananas om de inte kunde föna håret på morgonen, se på Tilde på TV4 eller åka elsparkcykel är en annan femma.

Fast det där svarade ju inte på frågan varför Sverige har lågt klimatavtryck trots all lastbilstrafik. Det är inte heller något belägg för att Sverige har "minst klimatavtryck på jorden". Dessutom avslutade du inlägg nr. 298 med orden "vad vet jag". Ett sådant ordval tyder inte på att man vet.
Eh, har aldrig utgett mig för att vara expert i detta.
Är du det ?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Kolla in denna sida igen, https://ourworldindata.org/emissions-by-sector som visar statistik på koldioxid, metan och kvävgas.
Visa bilaga 47571

Det går att välja vad man vill sortera på:

Visa bilaga 47572

Jag tror att det kan vara bra för klimatdebatten, då det är inrapporterade uppgifter som ligger till grund för statistiken.
Man kan ju jämföra Sverige mot resten av världen så ser man svart på vitt.

1760711612442.png

Yes, Snyggt. Men även med sådan bilder så har väldigt många svårt att förstå läget. Man kan ju dela 50 mille med 50 billioner, då får man ca 1 promille.

Vilket land har någonsin blivit rikare av ransonering? Bra att ta till vid krig och tillfälliga bristsituationer, men inte många finner sig i längden. Har du missat kommunismens fall?
Handlar inte om att bli rikare, utan om att spara. Vi slösar ju så in i bängen och det tar sig uttyck i bl.a. sämre miljö indirekt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips